• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Construction and inspection of instruction models for Japanese language classes in elementary and secondary education based on the relevance of literacy focused on rhetoric

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04425
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Morita Yoichi  三重大学, 教育学部, 教授 (60325305)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 浩治  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (30583207)
間瀬 茂夫  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90274274)
Research Collaborator TANIGUCHI Mamiko  
OMURA Masashige  
IIDA Mami  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywordsレトリック / 国語学力 / 国語科 / 授業モデル / 小学校・中学校・高等学校 / 説明的文章教材
Outline of Final Research Achievements

In this research, we regarded Japanese language education in elementary school, junior high school and high school as consistent, and focused on rhetoric, examined the relevance of literacy. Based on that, in order to improve literacy systematically, we took up the explanatory texts in the Japanese language textbooks of each school type, concretely analyzed and considered the Japanese language classes (especially reading) that dealt with the rhetoric, and their modeling.

Free Research Field

国語教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国語科の授業における説明的文章の学習指導において、小学校・中学校・高等学校を一貫したものとしてとらえた研究と実践はまだ充実しているとはいえない状況にある。こうした現状をふまえるならば、初等から中等までを視野に入れている点に本研究の意義が認められよう。また、レトリックに着目した、国語学力を系統的に育てるための授業とそのモデル化についての具体的な分析・考察も、今日の国語科教育の改善に資するものである。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi