• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

The study of effective "career decision-making" for university students with developmental disabilities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K13258
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionNational Institute of Special Needs Education (2018)
Toyo University (2017)
National Rehabilitation Center for Persons with Disabilities (2015-2016)

Principal Investigator

ENOMOTO Yoko  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員 (00510596)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石渡 利奈  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 研究所 福祉機器開発部, 研究室長 (10415359)
Research Collaborator SEINO Kai  
NIIBORI Kazuko  
ANDOU Yoshie  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords発達障害 / 大学 / キャリアセンター / キャリア意思決定 / キャリア教育 / 就労支援 / 移行支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the effective "consulting process to support career decision-making" for students with developmental disabilities who are supported by the universities’career centers, and to develop consultation support tools. We analyzed the questionnaire and interview survey for the universities. Based on these results, we developed a consultation support process model and support tools.

Free Research Field

特別支援教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、発達障害のある学生の就労支援の在り方について多角的に調査を行った研究は少ない。こうした中、本研究の実施を通し、発達障害のある学生の就労問題の解決の一助となる基礎的知見の収集がなされた点に学術的意義を有すると考える。また、得られた知見を踏まえ、現場の支援に資するツール開発がなされた点に社会的意義を有すると考える。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi