• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2007 Fiscal Year Annual Research Report

アフリカにおける内発的な教育開発の可能性に関する総合的研究

Research Project

Project/Area Number 16252009
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

黒田 則博  Hiroshima University, 教育開発国際協力研究センター, 教授 (80274140)

Keywords教育開発 / アフリカ / アジア / 研究者と教員との協力 / 教育の質 / 内発的 / 大学間ネットワーク / 研究者と行政官との協力
Research Abstract

今年度は交付申請書のとおり、新たにブルキナファッソ、マダガスカル、ナイジェリア及びザンビアにおいてフィールド調査を実施した。テーマはそれぞれ、"Identifying and Analyzing Good Classroom Practices in Primary Schools"、"Analysis of Factors that Explain the Non-Completion of the Curriculum"、"Teacher Training Quality and Effectiveness in the Context of Basic Education: A Case Study of the Federal College of Education, Kano State of Nigeria"及び"Quality of Basic Education Provided by Rural Community Schools in the Northern Province of Zambia"であった。これらはいずれも前年まで実施してきた8ヶ国(ケニア、ガーナ、南アフリカ、マラウィ(以上初年度フィールド調査実施国)、タンザニア、ウガンダ、エチオピア及びニジェール(以上第二年度フィールド調査実施国))と同様、内発的な教育開発における教育の質の問題を中心としたものである。
同じく計画どおり、ユネスコと共催で本研究課題に関する共同研究の最終成果検討・発表会を、2007年12月にパリのユネスコ本部で開催した。論文の形で本会合において発表された共同研究の成果は、さらに平成20年度以降、研究代表者のセンターの論集(英文)に論文として掲載する予定である。さらに本会合では、本科学研究費補助金たよる共同研究終了後も、この研究を通じて形成されたアフリカ・アジアの大学間ネットワークを活用して引き続き共同研究を実施していくことが合意された。今後共同研究を進める上で、(1)ネットワークを通じて一層アフリカとアジアの教育開発の経験を共有すること、(2)そのためには次のステップとして比較研究を行なうこと、(3)学校や教室での実態に即した研究を行なうには大学の研究者と学校の教員とのより一層の密接な協力関係が必要なこと、(4)実践的・開発的な研究を志向するならば、研究者と行政官との協力も重要なことなどが指摘された。

  • Research Products

    (12 results)

All 2007

All Presentation (12 results)

  • [Presentation] Enhancing Active Learning through Teachers' Peer and Self Reflections in Selected Primary Schools2007

    • Author(s)
      CHALCHISA, D., KEBEDE, A. B.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] Achieving Quality in Basic Education through Improvement of the Training of Trainers in Teacher Training Schools2007

    • Author(s)
      GOZA, N. A., AMINA, M. K.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] Capacity of School Management for Teacher Professional Development in Selected Primary Schools2007

    • Author(s)
      KOMBA, W. L., NKUMBI, E.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] Large Classes in Resource-Constrained Contexts: Experiences from Reflective Practice in Ugandan Primary Schools2007

    • Author(s)
      NAKABUGO, M. G., ALBERT, B.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] Identifying and Analyzing Good Classroom Practices in Primary Schools2007

    • Author(s)
      KOURAOGO, P., ZOURE, H.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] Analysis of Factors that Explain the Non-Completion of the Curriculum2007

    • Author(s)
      RATOMPOMALALA, H. H., RAZAFINBELO, J. H. A. M.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia & University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] Quality of Basic Education Provided by Rural Community Schools in the Northern Province of Zambia2007

    • Author(s)
      NKOSHA, D. C., KANYIKA, J.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] Constructing the Capacity for Quality Instruction in Science, Mathematics and Language Teaching and Learning in a Primary School.2007

    • Author(s)
      Loyiso C. Jita & Jennifer Rault-Smith
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
  • [Presentation] Teacher Training Quality and Effectiveness in the Context of Basic Education: A Case Study of the Federal College of Education, Kano State of Nigeria2007

    • Author(s)
      Adeola Oyenike Adeosun & Susan Obiageri Onuoha
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-11
  • [Presentation] Achieving EFA Goals through Quality Basic Education for QVCs: A Study of the Implementation of the HIV/AIDS Education Sector Policy2007

    • Author(s)
      WAWIRE, V.
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Presentation] An Investigation of Provision of Quality Basic Education in Ghana: A Case Study of Selected Schools in the Central Region.2007

    • Author(s)
      Joseph Ghartey Ampiah & Stephen Adu
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-10
  • [Presentation] An Investigation into the Relationship between Educational Inputs and Rates of Achievement at the Basic Education Level in the South Western Educational Division in Malawi.2007

    • Author(s)
      Demis Kunje & Dorothy Catherine Khonje
    • Organizer
      Final Reflective Dialogue Meeting: Africa-Asia University Dialogue for Basic Education Development
    • Place of Presentation
      ユネスコ(パリ・フランス)
    • Year and Date
      2007-12-10

URL: 

Published: 2010-02-04   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi