• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開

Research Project

Project/Area Number 16H01935
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

根岸 雅史  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)
酒井 英樹  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00334699)
長沼 君主  東海大学, 国際教育センター, 教授 (20365836)
高田 智子  明海大学, 外国語学部, 教授 (20517594)
内田 諭  九州大学, 言語文化研究院, 准教授 (20589254)
金子 恵美子  会津大学, コンピュータ理工学部, 教授 (30533624)
村越 亮治  神奈川県立国際言語文化アカデミア, 講座・研究課, 講師 (30567110)
奥村 学  東京工業大学, 科学技術創成研究院, 教授 (60214079)
工藤 洋路  玉川大学, 文学部, 教授 (60509173)
能登原 祥之  同志社大学, 文学部, 教授 (70300613)
小泉 利恵  順天堂大学, 医学部, 准教授 (70433571)
石井 康毅  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (70530103)
篠崎 隆宏  東京工業大学, 工学院, 准教授 (80447903)
和泉 絵美  京都外国語大学, 外国語学部, 非常勤講師 (80450691)
印南 洋  中央大学, 理工学部, 教授 (80508747)
中谷 安男  法政大学, 経済学部, 教授 (90290626)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords外国語教育 / 教育評価・測定
Outline of Annual Research Achievements

①受容技能(リーディング・リスニング)班(村越、長沼、酒井、印南):前年度は、文法・語彙・テキスト特性に関する情報をもとに選定したCEFR-Jレベル別テキストに対し、CAN-DOディスクリプタに基づくテスト・タスクを作成し、データを収集した。本年度は、このデータを分析し、その分析結果に基づきテストを改訂・発表した。
②発表技能(ライティング・スピーキング)班(高田、和泉、金子、小泉、工藤、中谷、能登原):前年度は、各発表技能タスクをCAN-DOディスクリプタに沿って作成された各発表技能のテスト・タスクを開発し、実施・データ収集を行った。今年度は、採点結果を検証し、それに基づきテストを改訂・発表した。同時に、言語処理・インタフェース実装班の自動採点プログラムの検証も行った。
③言語処理・インタフェース実装班(奥村、篠崎):評価テストの形式に応じて、これまでに蓄積した音声データを基に、音声認識精度を向上した。
④開発用言語資源構築班(投野、石井、内田):①②のテスト開発には、文法・語彙・テキスト特性に関する基礎資料が必要である。文法・語彙が一覧できるデータベース、それから既存のCEFR準拠コースブックのテキストが閲覧できるコーパス、テキスト・レベルを判定するプログラムの精度を上げ、さらに検証した。
①②の班が各スキル単位で試作したCEFR-Jレベル別テスト・タスクを公開に向けて最終検討と必要な修正を行った。それらを実装する形式として③が提案を別途行い、複数のプロトタイプの実装を行った。これらの作業を背後で支える形で④のテスト開発用データベースやweb検索技術を駆使した言語コーパス資源を利用できるように整備した。1年に約3回の内部会議をおこなって進捗を確認し、年度末に行う予定だった公開会議は、コロナのため2020年11月に延期してオンラインシンポジウムの形式で行った。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (59 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (41 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 6 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] The impact of the CEFR in Japan2020

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Journal Title

      Report on a seminar sponsored by EALTA and UKALTA and organized by the British Council

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] テーマセッション解説:「言語教育と言語処理の接点」2020

    • Author(s)
      投野由紀夫・奥村学
    • Journal Title

      自然言語処理

      Volume: - Pages: 957-962

  • [Journal Article] 新課程の高校英語指導に期待すること2020

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Journal Title

      ニューサポート高校英語

      Volume: - Pages: 3

  • [Journal Article] Comparisons between holistic and analytic rubrics of a paired oral test2020

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Journal Title

      JLTA (Japan Language Testing Association) Journal

      Volume: 23 Pages: 57-77

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Coming Full Circle --- From CEFR to CEFR-J and back2019

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Journal Title

      CEFR Journal

      Volume: 1 Pages: 5-17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語活動による児童の聴解力,英語力に関する自己評価及び英語学習に関する意識の変容―授業時数の違いに焦点をあてて―2019

    • Author(s)
      和田順一・木下愛里・菊原健吾・和田孝子・酒井英樹
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要

      Volume: - Pages: 63-75

  • [Journal Article] 英文エッセイの自動レベル判定システムと手動採点結果の比較検証:CEFR-Jライティング・テストタスク構築ための予備調査2019

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 87巻1・2号 Pages: 21-50

  • [Journal Article] 英文ビジネスレターにおける効果的なライティング・ストラテジー:コーパス分析による検証2019

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      国際ビジネスコミュニケーション学会研究年報

      Volume: 78 Pages: 3-10

  • [Journal Article] A case Study of Cross-cultural Business Conflicts between U.S. and Japan: Beyond the CEFR2019

    • Author(s)
      Nakatani Yasuo
    • Journal Title

      HALC 2019 CONFERENCE PROCEEDINGS

      Volume: 4 Pages: 10-13

  • [Journal Article] 経済・経営国際ジャーナル論文のイントロダクションのコーパス分析 : メタディスコースなどによるムーヴ構築方法の検証2019

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 86巻3・4号 Pages: 207-230

  • [Journal Article] 既習の文法事項の使用を促す英語のライティング課題の設計2019

    • Author(s)
      工藤洋路・内田諭
    • Journal Title

      言語文化論究

      Volume: 43 Pages: 13-26

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examination of CEFR-J spoken interaction tasks using many-facet Rasch measurement and generalizability theory2019

    • Author(s)
      Koizumi, R., Kaneko, E., Setoguchi, E., In’nami, Y., & Naganuma, N.
    • Journal Title

      Papers in Language Testing and Assessment

      Volume: - Pages: 1-33

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多言語モデルの転移学習による日本人英語音声認識2021

    • Author(s)
      森滉介, Wenxin Hou, 篠崎隆宏
    • Organizer
      言語処理学会第27回年次大会
  • [Presentation] The CEFR: Learning, teaching, assessment in Europe and beyond Brian North: The CEFR Companion Volume Project: what has been achieved2020

    • Author(s)
      Barry O’Sullivan, Masashi Negishi, Meg Malone,Jamie Dunlea (Chair )
    • Organizer
      Joint event: The CEFR: a road map for future research and development
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Outline of the CEFR-J test task development2020

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J 準拠英語教育用 web コーパスの開発2020

    • Author(s)
      投野由紀夫・川原田将之・渡辺亮嗣・星野守・奥村学
    • Organizer
      JAECS2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Performance Evaluation of Automated CEFR Level Classification Tools.?2020

    • Author(s)
      Wei-Tung WANG & Yukio Tono
    • Organizer
      JAECS2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-J レベル別英語コーパス構築の試み2020

    • Author(s)
      投野由紀夫・川原田将之・渡辺亮嗣・星野守・奥村学
    • Organizer
      JAAL in JACET2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-J Spoken Production tests from Pre-A1 to B1.1: Some considerations on sources of difficulty2020

    • Author(s)
      Tomoko Takada・Emi Izumi
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] 高校におけるスピーキング(発表):CEFR-Jに基づくタスク達成のための段階的指導2020

    • Author(s)
      高田智子
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFRレベル判定ツールの紹介2020

    • Author(s)
      林 正頼・奥村 学
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J Listening tasks from the Pre-A1 to B2 levels2020

    • Author(s)
      Yo In'nami・Hideki Sakai
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J Writing tests from Pre-A1 to B2.22020

    • Author(s)
      工藤洋二・能登原祥之・中谷安男
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] B レベルのライティング・タスクの作成2020

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileの概要と活用法2020

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J Reading tasks from Pre-A1 to B2.22020

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma・Ryoji Murakoshi
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J Spoken Interaction Tasks from Pre-A1 to B2.22020

    • Author(s)
      Emiko Kaneko・Rie Koizumi
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] 話すこと(やりとり)テストタスクの実施と採点―A2.2タスクに焦点をおいて2020

    • Author(s)
      金子恵美子・小泉利恵
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] 音声認識の入門2020

    • Author(s)
      篠崎隆宏
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] CEFR-J Text Profileの概要とCVLAの使い方2020

    • Author(s)
      内田 諭
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
  • [Presentation] Gathering a Posteriori Validity Evidence of a Computer-based Speaking Test for Japanese University Admission.2019

    • Author(s)
      Yujia ZHOU, Jamie DUNLEA, Masashi NEGISHI , Barry O’SULLIVAN, Asako YOSHITOMI
    • Organizer
      日 本 言 語 テ ス ト 学 会(JLTA)第 22 回(2019 年 度)全 国 研 究 大 会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] High School Students’ Perceptions of a Computer-based Speaking Test for Japanese university admission.2019

    • Author(s)
      周育佳, 根岸雅史, 吉冨朝子
    • Organizer
      第2回JAAL-in-JACET学術交流集会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assigning CEFR and CEFR-J levels to Lexile measures: A corpus-based approach.2019

    • Author(s)
      Satoru Uchida & Masashi Negishi
    • Organizer
      New Directions English Language Assessment Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language assessment transition in a Japanese university.2019

    • Author(s)
      Yujia Zhou, Kevin Rutherford, Judith Fairbairn, Jamie Dunlea, Masashi Negishi & Barry O’Sullivan
    • Organizer
      New Directions English Language Assessment Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Predicting CEFR Levels of Illustrative examples: a corpus approach2019

    • Author(s)
      Naho Kawamoto &Yukio Tono
    • Organizer
      CL2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFRの視点から見る大学入学共通テストの評価と課題2019

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      全国英語教育学会
  • [Presentation] Developing the L2 Index of Grammar Development & Use: Variability issues revisited2019

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      UK-Japan Conference at Kobe University
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コーパス言語学とCEFR研究2019

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      北海道英語教育学会20周年記念大会
  • [Presentation] The CEFR-J Project: Contextualising the CEFR in ELT in Japan2019

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      New Directions English Language Assessment Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 話すことの評価と指導2019

    • Author(s)
      高田智子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Invited
  • [Presentation] How to Write Research Papers for International Journals: Writing Persuasive Introduction2019

    • Author(s)
      Nakatani Yasuo
    • Organizer
      Student Liaison Coordinator Workshop
  • [Presentation] A Case Study of Cross-Cultural Business Conflicts between U.S. and Japan: Beyond the CEFR2019

    • Author(s)
      Nakatani Yasuo
    • Organizer
      4th International Conference on History, Art, Literature and Culture in Black Sea Region and South Caucasus
  • [Presentation] How to Write Persuasive Introduction in Academic Journals2019

    • Author(s)
      Nakatani Yasuo
    • Organizer
      1st Annual Conference of The International Society for Academic Researchers
  • [Presentation] 日本人中高生にとって習得の難しい英文法項目:作文コーパスと添削データに基づく分析2019

    • Author(s)
      投野由紀夫,石井康毅
    • Organizer
      英語コーパス学会2019年度春季研究会
  • [Presentation] Assessment of Japanese EFL Learners’ Grammatical Proficiency Levels Based on the CEFR-J Grammar Profile2019

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      The UK-Japan Symposium "New Methods and Data in Second Language Learning Research", Meeting 1
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Development of the CEFR-J Grammar Profile: For Automatic Identification and Counting of the Uses of Grammatical Items2019

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      The UK-Japan Symposium "New Methods and Data in Second Language Learning Research", Meeting 2
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 中学校におけるライティング活動の経験と自己評価や能力との関係2019

    • Author(s)
      工藤洋路・酒井英樹・青山拓実・菊原健吾・小森真樹
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会石川大会
  • [Presentation] 文法運用能力を測定するとされるPK-Testについて2019

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会石川大会
  • [Presentation] コミュニケーション力を育成する言語活動の在り方2019

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      大分県中学校英語教育研究会
    • Invited
  • [Presentation] 即興的なやり取りの指導と評価2019

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      英語授業研究学会第31回(設立30周年記念)全国大会
    • Invited
  • [Presentation] 特定の文法項目抽出のためのライティング課題の設計:学習者コーパス構築への示唆2019

    • Author(s)
      工藤洋路・内田諭
    • Organizer
      英語コーパス学会第45回研究大会
  • [Presentation] Quality Enhancement Factors for EFL Instruction2019

    • Author(s)
      村越亮治(共同発表)
    • Organizer
      全国語学教育学会(JALT)
  • [Presentation] Learner language modeling from the perspectives of World Englishes and the CEFR2019

    • Author(s)
      Emi Izumi
    • Organizer
      Learner Corpus Studies in Asia and the World the 4th Joint Conference (LCSAW4)
    • Invited
  • [Book] NEW CROWN 1―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      三省堂
  • [Book] NEW CROWN 2―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      三省堂
  • [Book] NEW CROWN 3―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Total Pages
      129
    • Publisher
      三省堂
  • [Book] 教材・テスト作成のための CEFR-J リソースブック2020

    • Author(s)
      投野由紀夫・根岸雅史
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      978-4469246353
  • [Book] エースクラウン英和辞典(第3版)2019

    • Author(s)
      投野 由紀夫
    • Total Pages
      1803
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      978-4385108681
  • [Book] 授業力アップのための英語教師自己啓発マニュアル2019

    • Author(s)
      中谷安男, 佐野富士子他
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      978-4758913553

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi