2020 Fiscal Year Final Research Report
Collaborative Inductive Learning Environment for Children Using Visual Programming Tools
Project/Area Number |
16H02925
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | プログラミング教育 / ビジュアルプログラミング環境 / 帰納学習 / 協調学習 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we developed a collaborative learning environment with visual programming environment for learning activities through programming targeted at elementary school students with the aim of fostering creative thinking skills. The achievements of the research include the development of an inductive programming learning model that aims to conceptualize knowledge by inductively deriving general principles from program examples along with the development of teaching materials, and the development of a classroom SNS that supports the sharing and reflection of creative works in programming workshops.
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Free Research Field |
計算機科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通じて、小中学校におけるプログラミング教育の方向性を示すとともに、実際に授業やワークショップで利用可能な教材やシステムを構築することができた。本研究を進めるに当たって構築したプログラミング教材やプログラミング教育に関する知見は、地域の小中学校における授業やNPO法人と連携して開催したワークショップで継続的に活用を図っている他、インターネット上でも公開し、誰でも利用可能にしている。
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