2018 Fiscal Year Final Research Report
Development and Evaluation of Project-Based Learning Support System Based on Social-Shared Regulated Learning Theory
Project/Area Number |
16H03080
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
合田 美子 熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (00433706)
谷口 雄太 九州大学, システム情報科学研究院, 助教 (20747125)
廣川 佐千男 九州大学, 情報基盤研究開発センター, 教授 (40126785)
|
Research Collaborator |
CHEN Li
HAO Hao
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | プロジェクト型学習 / CSCL / 社会的存在感 / 認知的存在感 / 社会共有調整学習 / 自己調整学習 / 協調学習 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, in order to stimulate interaction among group members, we developed and evaluated a project-based learning support system based on Community of Inquiry Framework and Self-Regulated Learning for the support from the perspective of Socially-Shared Regulated Learning. Specifically, we developed gantt chart function, automatic utterance classification functions. We performed formative evaluation and practical evaluation. As a result of analyzing the cohesion with the expert about the performance evaluation of the automatic utterance classification function, items with high degree of agreement such as questions, consent, remarks on values, medium items were confirmed, but self Low items such as disclosure were also confirmed. The Gantt chart function has been shown to have effects such as finishing work earlier than the deadline decided by oneself and feeling the pressure of progress.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、自己調整学習といった教育心理学の研究知見、「探求の共同体」フレームワークという社会心理学に端を発する学習フレームワークと情報工学研究領域における横断的研究であったことである。これらの研究領域を横断的に行うことによって、学習の情意面と学習行動面との関係性、その結果を踏まえた学習支援、特にグループワークの支援が具体的なシステムとして実現可能であることを示した。また本研究によって開発されたシステムはオープンソースの学習管理システム上で動くシステムであり、教育機関に広く公開されるため、本システムを活用した人材育成を社会展開することが可能である。
|