2018 Fiscal Year Final Research Report
Dialetheism and Asian Thoughts: Towards the Formation of International Reserch Hub for Analtytic Asian Philosophy
Project/Area Number |
16H03344
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Philosophy/Ethics
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Deguchi Yasuo 京都大学, 文学研究科, 教授 (20314073)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤川 直也 首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (40749412)
大森 仁 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 助教 (50771036)
大西 琢朗 京都大学, 人社未来形発信ユニット, 特定准教授 (50773529)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 東アジア思想 / パラコンシスタント論理 / 真矛盾主義 / 三論思想 / 天台思想 / 西田哲学 |
Outline of Final Research Achievements |
This project aims to reinterpret East Asian philosophy of Emptiness in terms of contemporary philosophy and logic, asking if it commits dialetheism, according to which some, but not all, contradictions are true. It concludes, for instance, that, for Sanlun school of Chinese Buddhism, emptiness means the trans-dichotomous of the reality, and can be expressed as contradictions in our language. On the other, Tientai School developed the concept of emptiness as three truths, and effectively claimed that the reality is free of any conceptual distinctions, but instead, contradictory in that it has some contradictory conceptual properties. Late Nishida advocated the logic of absolutely contradictory self-identity, that can be taken as his variant of emptiness. It can be interpreted as non-transitive identity, and be shown to imply some true contradictions. Here true contradiction means not merely non-duality but also productivity of basic ontological entities such as the world, and self.
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Free Research Field |
哲学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、大乗仏教に代表される東アジア思想が、真なる矛盾の存在を認めていたことを改めて示すとともに、真なる矛盾に籠められていた意味をも明らかにした。このことは、東アジア思想は哲学の名に値しない、単なる宗教的ビジョンにすぎないことを意味するのではない。本研究が行なったように、矛盾を論理的に無害化するパラコンシスタント論理と、真なる矛盾を認める真矛盾主義を援用することで、矛盾を認める東アジア思想を、筋の通った哲学的立場として理解することも十分可能なのである。東アジア思想に対するこのような解釈は、文明間の対話を促進する思想的基盤を提供し、今日の世界情勢に適した多元的な世界観を切り開く契機となりうる。
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