2020 Fiscal Year Final Research Report
Theoretical and empirical analysis on the structure of transport costs
Project/Area Number |
16H03613
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Mun Se-il 京都大学, 経済学研究科, 教授 (40192736)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西山 慶彦 京都大学, 経済研究所, 教授 (30283378)
伊藤 亮 東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (30516000)
寺地 祐介 帝塚山大学, 経済経営学部, 准教授 (30610092)
森 知也 京都大学, 経済研究所, 教授 (70283679)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 輸送費 / インフラストラクチャ / ネットワーク |
Outline of Final Research Achievements |
Transport costs are essential in the process of transactions for economic activities, such as production and consumption. Transport cost has been treated as an exogenously given parameter in studies of urban economics, spatial economics, and international economics. We construct theoretical models of transportation market, in which transport cost is endogenously determined. We investigate the structure of the transport cost empirically. This project deals with the following 4 subjects: (A) Theoretical model of transport market with shippers and transport firms; (B) Transport cost determined by network strategies of carriers; (C) Transport cost determined by infrastructure policies of governments; (D) Empirical analysis of transport cost.
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Free Research Field |
交通経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
輸送費の削減は経済全体に広範な便益をもたらすが、有効な政策分析を行うために輸送市場の資源配分メカニズムを解明することの意義は大きい。インフラストラクチャ整備、規制、課税、補助金さらには政府間の協調など代替的な政策手段の効果を評価することを通じて、望ましい介入のあり方に関して有益な示唆が得られるものと期待される。また実証分析により得られたパラメータを用いた政策分析は、分析結果に定量的基礎を与えることが期待される。
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