• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

A comparative study of equivalence in foreign credential evaluation

Research Project

Project/Area Number 16H03784
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

芦沢 真五  東洋大学, 国際学部, 教授 (00359853)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 利枝  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (00271578)
花田 真吾  東洋大学, 国際学部, 准教授 (00635865)
米澤 彰純  東北大学, 国際戦略室, 教授 (70251428)
太田 浩  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 教授 (70345461)
関山 健  東洋大学, 国際教育センター, 准教授 (90583576)
新見 有紀子  一橋大学, 大学院法学研究科, 講師 (90747396)
吉川 裕美子  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (80282903)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords比較教育 / 国際教育 / 高等教育
Outline of Annual Research Achievements

2018 年度は、文献調査を継続するとともに、外国学修歴・資格認証(FCE)および東京規約にかかわる研究会を連続しておこなった。12月1日(土)に実施した公開研究会では、約80名の参加者のもとで、白石克己(アジア学生文化協会理事長)からの問題提起を受け、毛受敏浩(公益財団法人日本国際交流センター執行理事)から定住外国人受け入れの課題についてお話をうかがった。また、「定住ネパール人コミュニティーの発展と直面する課題」というテーマでBhupal Man Shrestha氏(エベレスト・インターナショナル・スクール・ジャパン理事長)、「高度外国人材育成と日本語教育」 について杉山 充氏(一般財団法人 海外産業人材育成協会(AOTS)日本語教育センター担当長)からお話をうかがうことができた。
また、2019年1月31日には、外国で得られた資格・学歴にかかわる証明書類の電子化をテーマとして公開研究会を開催した。この研究会では、電子的な証明書類の取扱いを標準化するために採択された「グローニンゲン宣言」と電子的に証明書類をやりとりするシステム(豪州のMy eQualsなど)を紹介した。これらの研究会の成果と報告についてはWeb上で公開している。
このほか、研究代表者は2018年12月にユネスコ東京規約にかかわる専門家会合、2019年3月にユネスコ本部で開催された世界条約の案文を協議する会合の出席する過程で、FCEの動向や政策に関する各国の情報を収集した。
これらの成果をとりまとめ、Web上で公開しているほか、今年8月26日から28日に実施予定の国際教育夏季研究大会(南山大学を会場校とする国際教育関係の大学教員、職員のための研究大会において成果発表を行う予定である。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Remarks

一般社団法人 持続可能な国際教育 推進のための研究コンソーシアム
http://recsie.or.jp/
コンソーシアムのページに随時掲載

  • Research Products

    (30 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 6 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] World Education Service(WES)(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      World Education Service(WES)
  • [Int'l Joint Research] UK-NARIC(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      UK-NARIC
  • [Int'l Joint Research] Nuffic/Groningen Declaration Network(オランダ)

    • Country Name
      NETHERLANDS
    • Counterpart Institution
      Nuffic/Groningen Declaration Network
  • [Int'l Joint Research] Higher Ed Services (My eQuals)(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      Higher Ed Services (My eQuals)
  • [Journal Article] グローバル環境で育む4つの力:留学前後における派遣学生のコンピテンシー変化について2018

    • Author(s)
      阿部仁・新見有紀子・星浩
    • Journal Title

      一橋大学国際教育センター

      Volume: 9 Pages: 5-18

    • DOI

      10.15057/29392

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] “Super-short-term” study abroad in Japan: A dramatic increase2018

    • Author(s)
      Shimmi, Y. & Ota, H.
    • Journal Title

      International Higher Education

      Volume: 94 Pages: 13-14

    • DOI

      https://doi.org/10.6017/ihe.2018.0.10559

    • Open Access
  • [Journal Article] Higher education possibilities for and constraints on international students in Japan2018

    • Author(s)
      Mori Rie
    • Journal Title

      Background paper prepared for the 2019 Global Education Monitoring Report, UNESCO

      Volume: ED/GEMR/MRT/2018/P1/39 Pages: 1-23

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国の高等教育改革と留学生政策2018

    • Author(s)
      塚田亜弥子, 太田浩
    • Journal Title

      カレッジマネジメント

      Volume: Vol. 212(9月-10月号) Pages: 64-67

    • Open Access
  • [Journal Article] 日韓における留学生10万人達成と留学生政策-留学生受入れにおける量と質の両立を中心に-2018

    • Author(s)
      塚田亜弥子, 太田浩
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 第57号 Pages: 89-110

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 政府主導による外国留学支援政策に関する比較分析-米国と豪州の事例から-2018

    • Author(s)
      太田浩
    • Journal Title

      異文化間研究

      Volume: 48号 Pages: 18-34

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 階層分析法を用いた大学改革の現状2018

    • Author(s)
      伊多波良雄, 太田浩, 山﨑その, 宮嶋恒二
    • Journal Title

      経済学論叢

      Volume: 70巻 1号 Pages: 1-33

  • [Journal Article] “Super-Short-Term” Study Abroad in Japan: A Dramatic Increase2018

    • Author(s)
      Shimmi, Yukiko & Ota, Hiroshi
    • Journal Title

      International Higher Education

      Volume: Vol. 94 Pages: 13-15

    • DOI

      https://doi.org/10.6017/ihe.2018.0.10559

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Internationalization of Higher Education: Global Trends and Japan’s Challenges2018

    • Author(s)
      Ota, Hiroshi
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: Vol. 12 Pages: 91-105

    • DOI

      https://doi.org/10.7571/esjkyoiku.12.91

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] UNESCO Global Convention and establishment of an NIC in Japan2019

    • Author(s)
      Mori Rie
    • Organizer
      15th INQAAHE Biennial Conference 2019
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Examining Indicators for Evaluation of University Internationalization in Asia-Pacific2019

    • Author(s)
      Ota, Hiroshi & Watabe, Yuki,
    • Organizer
      APAIE 2019 Conference & Exhibition
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] どうする日本の留学生受入れ:ポスト30万人計画に向けた留学生政策2019

    • Author(s)
      太田浩
    • Organizer
      異文化間教育学会特定課題研究・公開研究会:異文化間教育における政策と研究者の役割
  • [Presentation] The State of ICLHE in Japan2019

    • Author(s)
      Shingo Hanada
    • Organizer
      Integrating Content and Language in Higher Education Japan Symposium
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 長期留学(学位取得目的)と短期留学(単位取得目的等)の 効果・学習成果の比較分析―海外留学経験者に対する回顧的追跡調査の結果から2018

    • Author(s)
      新見有紀子・秋庭裕子・太田浩
    • Organizer
      2018年度異文化間教育学会第39回大会
  • [Presentation] Student Mobility and Integrated Information Service for Assessment of Qualifications:A Case Study of Japan2018

    • Author(s)
      Mori Rie
    • Organizer
      Conference on UMAP as a Platform for Academic Mobility: Campus-Based Internationalization
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Reporting a Case of Absence2018

    • Author(s)
      Mori Rie
    • Organizer
      UNESCO’s Asia-Pacific Expert Meeting: Implementing National Qualification Frameworks (NQF) at Programme Level
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 留学生交流の質保証と情報インフラ~学修履歴・資格の相互認定/各国での情報公開の深化~2018

    • Author(s)
      森利枝
    • Organizer
      地域科学研究会高等教育情報センター・高等教育セミナー
    • Invited
  • [Presentation] A Potential Platform for Promoting OutboundCanadian Student Mobility in the Asia-Pacific Region2018

    • Author(s)
      Takashi Sekiyama
    • Organizer
      BCCIE Summer Conference 2018
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] どうする日本の留学生受入れ:ポスト30万人計画を見据えた留学生政策2018

    • Author(s)
      太田浩
    • Organizer
      異文化間教育学会特定課題研究・公開研究会:異文化間教育における政策と研究者の役割
  • [Presentation] 大学経営における生産性・効率性変化の状況及びその要因について2018

    • Author(s)
      太田浩, 山崎その, 伊多波良雄
    • Organizer
      大学行政管理学会第22回研究集会
  • [Presentation] 長期留学(学位取得目的)と短期留学(単位取得目的等)の効果・学習成果の比較分析2018

    • Author(s)
      太田浩, 新見有紀子, 秋庭裕子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
  • [Presentation] Recruiting Students from Japan: Recent Trends of and Government Initiatives for Study Abroad2018

    • Author(s)
      Ota, Hiroshi
    • Organizer
      NAFSA 2018 Annual Conference & Expo
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Next Generation Employability: Strategic Approach towards Employability of students in Japan2018

    • Author(s)
      Shingo Ashizawa
    • Organizer
      AIEC (Australian International Education Conference)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] National Policies as Drivers of Internationalization in Russia, Brazil, and Japan "Strategic Internationalization and Government Initiative in Japan"2018

    • Author(s)
      Shingo Ashizawa
    • Organizer
      NAFSA年次総会
    • Int'l Joint Research
  • [Book] “Internationalization through English-medium Instruction in Japan: Challenging a Contemporary Dejima,” In D. Proctor & L. E. Rumbley (Eds.), The Future Agenda for Internationalization in Higher Education2018

    • Author(s)
      Ota, Hiroshi & Horiuchi, Kiyomi
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      978-1138289796
  • [Funded Workshop] グローニンゲン宣言と外国学修歴・資格認証(FCE)の電子化に向けた取り組み2019

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi