2018 Fiscal Year Final Research Report
A comparative study of equivalence in foreign credential evaluation
Project/Area Number |
16H03784
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 利枝 独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (00271578)
花田 真吾 東洋大学, 国際学部, 准教授 (00635865)
米澤 彰純 東北大学, 国際戦略室, 教授 (70251428)
太田 浩 一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 教授 (70345461)
関山 健 東洋大学, 国際教育センター, 准教授 (90583576)
新見 有紀子 一橋大学, 大学院法学研究科, 講師 (90747396)
吉川 裕美子 独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (80282903)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | FCE / Substantial Difference / 東京規約 / Tokyo Convention / ENIC-NARIC / 外国学歴資格認証 |
Outline of Final Research Achievements |
To enhance the mobility of student and professionals, many OECD countries employ foreign credential evaluation (FCE) as a means for the recognition of educational credentials and work experience. The main component of this research is a comparative study of FCE functions in Europe, Australia, and the US, with a particular focus on how FCE centers in those countries examine the concept of “substantial differences” between the two credentials being compared. The concept of substantial differences is one of the critical features of the Lisbon Recognition Convention. If substantial differences exist between the foreign qualification and the required qualification, it will prevent the applicant from succeeding in their desired activity, such as further study, research activities, or employment. This research contribute to Japanese society towards establishment of a common understanding regarding substantial differences by identifying critical factors for FCE.
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Free Research Field |
比較教育、国際教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「東京規約」に加えて「世界規約」(2019年11月のユネスコ総会で採択予定)においても、リスボン協定で示す「実質的な差異」の概念は重要視されており、各国FCE専門機関においても、この概念を用いた資格認証をおこなうことが不可欠となっている。今後、日本ではNIC(国内情報センター)が設置され、FCEにかかわる情報の公開や国内外のFCE機関との連携を推進することになる。また、電子資格認証は世界的に拡大しており、日本も早急に対応が求められる段階にある。こうした中で、本研究がFCEにかかわる理念、手法を比較分析し、日本においてFCEが果たすべき役割と今後の方向性を提言したことは研究成果として意義深い。
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