• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

A Study in Discovery-Oriented Learning about the Typical Colors in a Local Area for Kindergarten and Primary School Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H03799
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

FUJII Hironari  大分大学, 教育学部, 教授 (70218981)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西口 宏泰  大分大学, 研究マネジメント機構, 准教授 (10274739)
麻生 良太  大分大学, 教育学部, 准教授 (10572828)
藤井 康子  大分大学, 教育学部, 准教授 (10608376)
大野 歩  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)
都甲 由紀子  大分大学, 教育学部, 准教授 (40586195)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords色の探究学習 / 教科融合型学習 / アートワークショップ
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed programs for discovery-oriented learning about the typical colors in a local area for kindergarten and primary school education. These programs were fusion learning between art practice, art experience and learning of science that students promote a deeper understanding about their own interests. This study was carried out by a team formed for promoting joint research in art education between Oita University and OPAM (Oita Prefectural Art Museum).

Free Research Field

科学教育、物理学一般、教科教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子供の感性や知的好奇心を刺激し、課題追求を通して産出される新たな目標や探究の喜びが持続的な学びの動機づけとなる。種々の探究活動を通して子供の中で様々な教科の知識やスキルが繋がり融合し学びが拡がり、新たな側面から地域の魅力を発見し、自尊感情を高めることができる。故郷の魅力を発信する意欲が喚起されることがグローバル社会を生きる為に必要な総合力を育成することに繋がり、持続可能な社会づくりへの価値観を身につけることが期待できる。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi