• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Information infrastructure for supporting education and learning by using educational big data

Research Project

Project/Area Number 16H06304
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

緒方 広明  京都大学, 学術情報メディアセンター, 教授 (30274260)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 政寛  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)
岡田 義広  九州大学, 附属図書館, 教授 (70250488)
島田 敬士  九州大学, システム情報科学研究院, 准教授 (80452811)
杉本 雅則  北海道大学, 情報科学研究科, 教授 (90280560)
Project Period (FY) 2016-05-31 – 2021-03-31
Keywordsラーニングアナリティクス / 教育データサイエンス / 教育ビッグデータ / 学習分析 / デジタル教科書 / 教育データ可視化 / 教育用クラウド情報基盤 / エビデンスベースの教育・学習支援
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、授業内外の教育・学習活動のログを全て蓄積し、成績や履修情報等と統合することにより、教育ビッグデータを構築し、教育・学習を支援するためのクラウド情報基盤を研究開発する。
平成28及び29年度の研究では【データ収集】の手法として、学校における授業中などのフォーマルな学習環境において、教育データを蓄積するために、M2Bシステムを開発した。また、授業外のインフォーマルな学習環境での学習ログの蓄積システムとしてSCROLLを用い、クラウド環境上にログを収集する機能を開発した。【データ統合】に関しては、M2BシステムやSCROLLシステムのログと、大学内の情報:学務情報(成績、履修登録など)等、既存の情報と統合するシステムを開発した。【データ分析】に関しては、パターン認識技術を用いて、教室内の学生の異常行動(居眠りをしたり、別の作業をしたり)を検出するリアルタイム分析エンジンを開発した。【データ可視化】については、学生の学習ログを可視化し、インタラクティブな分析ツールを開発した。【教育的インタラクション】については、学習分析の結果を分かりやすく教員や学生に提示するダッシュボードを開発した。【システム開発】については、AWSを用いて一次プロトタイプシステムを開発した。【実証実験】初等中等高等教育等のフォーマルな学習での学習分析と、語学学習や図書館等を対象としたインフォーマルな学習場での実証実験を行った。【オープンデータ化】については、小学校から社会人、シニアに至るまで、生涯の学習の記録をデータとして記述する方法や、それを匿名化してオープン化する方法、並びにそれらを分析するツールを設計した。【理論構築】については、実証実験に基づき、アクティブラーニングへの移行のメカニズムや、効果的な学びの方略などを解明して、新しい教育理論・学習理論を提案し、それを促進する機能を設計した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2016年度(平成28年度)に、研究者の雇用がうまく調整できなかったという問題あったが、研究の進捗には、総じて、大きな問題は生じていない。具体的には、研究実績の概要に記載したように、授業内外の教育・学習活動のログを記録するための情報基盤、および、そのデータの分析を行うための、ダッシュボードを開発しことができた。さらに、これらのデータを用いて、数多くの研究論文を発表することができた。この点において、本研究は、おおむね順調に進展していると考える。

Strategy for Future Research Activity

本研究は、進捗状況で述べたように、研究者の雇用関係で問題はあったものの、研究開発や研究業績については、大変順調に進んでいる。また、視線運動やモーションセンサーなどのデータも利用した分析や、ラーニングアナリティクスを組織内で推進するためのためのポリシーの策定の必要性など、新たな研究テーマも発見できた。したがって、来年度にそれなりに期待する成果が得られていくものと考えている。

  • Research Products

    (128 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (70 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Peer Reviewed: 70 results,  Open Access: 17 results) Presentation (48 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 30 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Patent(Industrial Property Rights) (2 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] アジア大学/台湾国立中央大学(台湾)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      アジア大学/台湾国立中央大学
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      1
  • [Journal Article] Learning Analytics for Supporting Seamless Language Learning using E-book with Ubiquitous Learning System.2018

    • Author(s)
      Kousuke Mouri,Noriko Uosaki,Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Educational Technology & Society

      Volume: 21-2 Pages: 150-163

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning Analytics Infrastructure for Seamless Learning2018

    • Author(s)
      Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Companion Proceedings of LAK 2018

      Volume: - Pages: 443-449

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning false friends across contexts2018

    • Author(s)
      Victoria Abou-Khalil, Brendan, Flanagan, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Companion Proceedings of LAK 2018

      Volume: - Pages: 274-384

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Applying Learning Analytics for the Early Prediction of Students' Academic Performance in Blended Learning.2018

    • Author(s)
      Owen H. T. Lu,Anna Y. Q. Huang,Jeff C. H. Huang,Albert J. Q. Lin,Hiroaki Ogata,Stephen J. H. Yang
    • Journal Title

      Educational Technology & Society

      Volume: 21 Pages: 220-232

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Predicting Students' Academic Performance Using Multiple Linear Regression and Principal Component Analysis.2018

    • Author(s)
      Stephen J. H. Yang,Owen H. T. Lu,Anna Y. Q. Huang,Jeff C. H. Huang,Hiroaki Ogata,Albert J. Q. Lin
    • Journal Title

      JIP

      Volume: 26 Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Connecting decentralized learning records: a blockchain based learning analytics platform.2018

    • Author(s)
      Patrick Ocheja,Brendan Flanagan,Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Online change detection for monitoring individual student behavior via clickstream data on E-book system.2018

    • Author(s)
      Atsushi Shimada,Yuta Taniguchi,Fumiya Okubo,Shin'ichi Konomi,Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] On the Prediction of Students’ Quiz Score by Recurrent Neural Network2018

    • Author(s)
      Fumiya Okubo, Takayoshi Yamashita, Atsushi Shimada, Yuta Taniguchi, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      Companion Proceedings of the 8th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK’18)

      Volume: - Pages: 1-6

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラーニング・アナリティクス研究の現状と今後の方向性2018

    • Author(s)
      山田政寛
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41 Pages: 189-197

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Instructional Design and Evaluation of Science Education to Improve Collaborative Problem Solving Skills. In E. Langran & J. Borup (Eds.)2018

    • Author(s)
      Chen, L., Uemura, H., Goda, Y., Okubo, F., Taniguchi, Y., Oi, M., Konomi, S., Ogata, H. & Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference

      Volume: - Pages: 1364-1369

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research Paper Recommender System for University Students on the E-Book System2018

    • Author(s)
      Chifumi Nishioka, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      ACM/IEEE Joint Conference on Digital Libraries (Poster)

      Volume: - Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Towards Supporting Multigenerational Co-Creation and Social Activities: Extending Learning Analytics Platforms and Beyond, Distributed, Ambient, and Pervasive Interactions2018

    • Author(s)
      Shin’ichi Konomi, Kohei Hatano, Miyuki Inaba, Misato Oi, Tsuyoshi Okamoto, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Jingyun Wang, Masanori Yamada,Yuki Yamada
    • Journal Title

      Proceedings of the Sixth International Conference, DAPI 2018, Held as Part of HCI International 2018, Las Vegas, NV, July 15- 20, 2018. Lecture Notes in Computer Science, Springer

      Volume: - Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effective learning environment design for aging well: A review, Distributed, Ambient, and Pervasive Interactions2018

    • Author(s)
      Masanori Yamada, Misato Oi, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      Proceedings of the Sixth International Conference, DAPI 2018, Held as Part of HCI International 2018, Las Vegas, NV, July 15-20, 2018. Lecture Notes in Computer Science, Springer

      Volume: - Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluating Learning Style-based Grouping Strategies in Real-world Collaborative Learning Environment, Distributed, Ambient, and Pervasive Interactions2018

    • Author(s)
      Yuta Taniguchi, Yiduo Gao, Kentaro Kojima, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      Proceedings of the Sixth International Conference, DAPI 2018, Held as Part of HCI International 2018, Las Vegas, NV, July 15-20, 2018. Lecture Notes in Computer Science, Springer

      Volume: - Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Extending Learning Analytics Platforms to Support Elderly People2018

    • Author(s)
      Shinichi Konomi, Kohei Hatano, Miyuki Inaba, Misato Oi, Tsuyoshi, Okamoto, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Jingyun Wang, Masanori Yamada and Yuki Yamada
    • Journal Title

      The 12th International Workshop on Information Search, Integration, and Personalization (ISIP2018), Kyushu University, Fukuoka, Japan

      Volume: - Pages: to appear

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育におけるラーニングアナリティクスの導入と研究2018

    • Author(s)
      緒方広明
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41(3) Pages: 221-231

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring the Relationships between Reading Behavior Patterns and Learning Outcomes based on Log Data from e-books2018

    • Author(s)
      Chengjiu Yin, Masanori Yamada, Misato Oi, Atsushi Shimada, Fumiya Okubo, Kentaro Kojima and Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      A Human Factor Approach, International Journal of Human-Computer Interaction

      Volume: - Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Real-time Analysis of Digital Textbooks: What Keywords Make Lecture Difficult?2017

    • Author(s)
      Kousuke Mouri, Atsushi Shimada, Chengjiu Yin, Uosaki Noriko, Vachirawit Tengchaisri, Keiichi Kaneko
    • Journal Title

      25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)

      Volume: - Pages: 733-735

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis on Students’ Usage of Highlighters on Etextbooks in Classroom2017

    • Author(s)
      Yuta Taniguchi, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Shinichi Konomi
    • Journal Title

      25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)

      Volume: - Pages: 514-516

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning Behavioral Pattern Analysis based on Students’ Logs in Reading Digital Books2017

    • Author(s)
      Chengjiu Yin, Noriko Uosaki, Hui-Chun Chu, Gwo-Jen Hwang, Jau-Jian Hwang, Itsuo Hatono, Etsuko Kumamoto and Yoshiyuki Tabata
    • Journal Title

      Proc. of 25th International Conference on Computers in Education 2017

      Volume: - Pages: 549-557

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using Learning Analytics to Support Computer-Assisted Leanguage Learning2017

    • Author(s)
      Huiyong Li, Hiroaki Ogata, Tomoyuki Tsuchiya, Yubun Suzuki, Satoru Uchida, Hiroshi Ohashi & Shin'ichi Konomi
    • Journal Title

      25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)

      Volume: - Pages: 908-913

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Enhancing Seamless Learning Using Learning Log System2017

    • Author(s)
      Noriko Uosaki, Hiroaki Ogata and Kousuke Mouri
    • Journal Title

      Proceedings of the 25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)

      Volume: - Pages: 529-538

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Multi-model SVR Approach to Estimating the CEFR Proficiency Level of Grammar Item Features2017

    • Author(s)
      Brendan Flanagan, Sachio Hirokawa, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      LTLE2017

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cross Analytics of Student and Course Activities from e-Book Operation Logs2017

    • Author(s)
      Atsushi Shimada, Shinichi Konomi
    • Journal Title

      25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)

      Volume: - Pages: 433-438

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Students’ Learning Journals With Web-Based Interactive Report Tool2017

    • Author(s)
      Yuta Taniguchi, Fumiya Okubo an Atsushi Shimada, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      14th International Conference On Cognition And Exploratory Learning In The Digital Age (CELDA 2017)

      Volume: - Pages: 251-254

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Lecture Supporting System Based On Real-Time Learning Analytics2017

    • Author(s)
      Atsushi Shimada, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      14th International Conference On Cognition And Exploratory Learning In The Digital Age (CELDA 2017)

      Volume: - Pages: 197-204

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Visualization System For Predicting Learning Activities Using State Transition Graphs2017

    • Author(s)
      Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Yuta Taniguchi, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      14th International Conference On Cognition And Exploratory Learning In The Digital Age (CELDA 2017)

      Volume: - Pages: 173-180

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning Analytics of the Relationships among Self-Regulated Learning, Learning Behaviors, and Learning Performance2017

    • Author(s)
      M. Yamada, A. Shimada, F. Okubo, M. Oi, K. Kojima, & H. Ogata
    • Journal Title

      Journal of Research and Practice on Technology Enhanced Learning (RPTEL)

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An SNS-based model for finding collaborative partners.2017

    • Author(s)
      Chengjiu Yin,Jane Yin-Kim Yau,Gwo-Jen Hwang,Array
    • Journal Title

      Multimedia Tools Appl.

      Volume: 76 Pages: 11531-11545

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育におけるラーニングアナリティクスのための情報基盤システムの構築2017

    • Author(s)
      緒方広明、藤村直美
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌 教育とコンピュータ

      Volume: 3 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning analytics of the relationships among self-regulated learning,2017

    • Author(s)
      Masanori Yamada, Atsushi Shimada, Fumiya Okubo, Misato Oi, Kentaro Kojima, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      learning behaviors, and learning performance, Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 12 Pages: 1-17

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Finding Traces of High and Low Achievers by Analyzing Undergraduates' E-book Logs.2017

    • Author(s)
      Misato Oi,Masanori Yamada,Fumiya Okubo,Atsushi Shimada,Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Joint Proceedings of the Sixth Multimodal Learning Analytics (MMLA) Workshop and the Second Cross-LAK Workshop co-located with 7th International Learning Analytics and Knowledge Conference (LAK 2017)

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Automatic Summarization of Lecture Slides for Enhanced Student Preview.2017

    • Author(s)
      A. Shimada, F. Okubo, C. Yin and H. Ogata
    • Journal Title

      IEEE Transaction on Learning Technologies

      Volume: 14 Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning Analytics in a Seamless Learning Environment2017

    • Author(s)
      Kousuke Mouri, Hiroaki Ogata, Noriko Uosaki
    • Journal Title

      LAK2017

      Volume: - Pages: 348-357

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Real-time Learning Analytics For Programming Language Courses2017

    • Author(s)
      Xinyu Fu, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata, Yuta Taniguchi, Daiki Suehiro
    • Journal Title

      Cross-LAK2017

      Volume: - Pages: 280-288

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A neural network approach for students' performance prediction2017

    • Author(s)
      Fumiya Okubo, Takayoshi Yamashita, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      LAK 2017

      Volume: - Pages: 598-599

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2nd Cross-LAK:Learning Analytics Across Physical and Digital Spaces2017

    • Author(s)
      Roberto Martinez-Maldonado, Davinia Hernandez-Leo, Abelardo Pardo, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      LAK2017

      Volume: - Pages: 510-511

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Learning Analytics and Policy (LAP) - international aspirations, achievements and constraints2017

    • Author(s)
      Megan Bowe, Weiqin Chen, Dai Griffiths, Tore Hoel, Jaeho Lee, Hiroaki Ogata, Griff Richards, Li Yuan, Jingjing Zhang
    • Journal Title

      LAK2017

      Volume: - Pages: 516-517

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] M2B System: A Digital Learning Platform for Traditional Classrooms in University2017

    • Author(s)
      Hiroaki Ogata, Yuta Taniguchi, Daiki Suehiro, Atsushi Shimada, Misato Oi, Fumiya Okubo, Masanori Yamada, Kentaro Kojima
    • Journal Title

      Cross-LAK2017

      Volume: - Pages: 155-162

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reproducibility of Findings from Educational big Date:A Preliminary Study2017

    • Author(s)
      Misato Oi, Masanori Yamada, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Cross-LAK2017

      Volume: - Pages: 536-537

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Finding traces of high and low achievers by analyzing undergraduates’ e-book logs2017

    • Author(s)
      Oi, M., Yamada, M., Okubo, F., Shimada, A. & Ogata, H.
    • Journal Title

      Workshop Proceedings of MMLA-CrossLAK

      Volume: - Pages: 15-22

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A meaningful discovery learning environment for e-book learners2017

    • Author(s)
      Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata, Jingyun Wang
    • Journal Title

      EDUCON 2017

      Volume: - Pages: 1158-1165

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Meaningful Discovery Learning Environment for E-book Learners2017

    • Author(s)
      Jingyun Wang, Hiroaki Ogata, Atsushi Shimada
    • Journal Title

      IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON 2017)

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Semi-automatic construction of ontology based on data mining technique2017

    • Author(s)
      Jingyyun Wang, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      LTLE2017

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Face-to-Face Teaching Analytics: Extracting Teaching Activities from E-book Logs via Time-Series Analysis2017

    • Author(s)
      Daiki Suehiro, Yuta Taniguchi, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies(ICALT2017)

      Volume: - Pages: 267-268

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Real-time Learning Analytics of e-Book Operation Logs for On-site Lecture Support2017

    • Author(s)
      Atsushi Shimada, Kousuke Mouri,, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies(ICALT2017)

      Volume: - Pages: 274-275

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Revealing Hidden Impression Topics in Students' Journals Based on Nonnegative Matrix Factorization2017

    • Author(s)
      Yuta Taniguchi, Daiki Suehiro, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies(ICALT2017)

      Volume: - Pages: 298-300

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Smartphone Inertial Sensor-based Indoor Localization using Acoustic Signal2017

    • Author(s)
      Hiroaki Murakami, Hiromichi Hashizume, Masanori Sugimoto
    • Journal Title

      In Proceedings of IEEE IPIN 2017, Sapporo, Japan

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Towards a Learner-Centric Notification Environment for Multimodal Learning Platforms2017

    • Author(s)
      Shin'Ichi Konomi, Atsushi Shimada, Masanori Yamada, Fumiya Okubo, Yuta Taniguchi, Jingyun Wang
    • Journal Title

      Cross Multimodal Learning Analytics Workshop

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Students’ Performance Prediction Using Data of Multiple Courses by Recurrent Neural Network2017

    • Author(s)
      Fumiya Okubo, Takayoshi Yamashita, Atsushi Shimada, Shinichi Konomi
    • Journal Title

      5th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)

      Volume: - Pages: 439-444

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Onomatopoeia Learning Support for Japanese Learners Using Learning Log System with eBook2016

    • Author(s)
      Noriko Uosaki, Mahiro, Kiyota, Kousuke Mouri, Hiroaki Ogata, Mahdi, Choyekh,
    • Journal Title

      The 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2016)

      Volume: - Pages: 347-348

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Dashboard for analyzing ubiquitous learning log2016

    • Author(s)
      Erdenesaikhan Lkhagvasuren, Kenji Matsuura, Kousuke Mouri, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      International Journal of Distance Education Technologies

      Volume: 14 Pages: -

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Knowledge Comparison Environment for Supporting Meaningful Learning of E-Book Users2016

    • Author(s)
      Jingyun Wang, Hiroaki Ogata, Atsushi Shimada
    • Journal Title

      Systems

      Volume: 4 Pages: -

    • DOI

      . doi: 10.339

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Context-aware and Personalization Method based on Ubiquitous Learning Analytics2016

    • Author(s)
      Kousuke Mouri and Hiroaki Ogata, Noriko Uosaki, Erdenesaikhan Lkhagvasuren,
    • Journal Title

      Journal of Universal Computer Science

      Volume: - Pages: 1380-1397

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 音響信号を用いたスマートフォンの高速・高精度屋内3次元位置認識手法2016

    • Author(s)
      中村 将成,秋山 尚之,杉本 雅則,橋爪 宏達
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 57 Pages: 2489-2500

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 可聴周波数帯域を用いることによるスポット制御可能な情報伝送手法2016

    • Author(s)
      中村 将成,秋山 尚之,杉本 雅則,橋爪 宏達
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 57 Pages: 2501-2514

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Let’s Learn Business Japanese with Learning Log System and e-Book2016

    • Author(s)
      Noriko Uosaki, Mahiro Kiyota, Kousuke Mouri, Hiroaki Ogata and Chengjiu Yin
    • Journal Title

      mLearn 2016

      Volume: - Pages: 265-272

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Supporting Foreign Students’ Job Search Process in Japan with SCROLL & AETEL2016

    • Author(s)
      Noriko Uosaki, Mahiro Kiyota, Kousuke Mouri, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Workshop of the Eighth International Conference on Collaboration Technologies (Collabtech 2016

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Profiling High-achieving Students using E-book-based Logs2016

    • Author(s)
      Kousuke Mouri, Chengjiu Yin, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Cross-LAK2016

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Automatic Generation of Personalized Review Materials Based on Across-Learning-System Analysis2016

    • Author(s)
      Atsushi Shimada, Fumiya Okubo, Chengjiu Yin, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Cross-LAK2016

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning Activity Features of High Performance Students2016

    • Author(s)
      Fumiya Okubo, Sachio Hirokawa, Misato Oi, Chengjiu Yin, Atsushi Shimada, Kojima Kentaro, Masanori Yamada, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Cross-LAK2016

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Web-based Interactive and Visual Data Analysis for Ubiquitous Learning Analytics2016

    • Author(s)
      Benjamin Weyers, Christian Nowke, Torsten W. Kuhlen, Kousuke Mouri, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Cross-LAK2016

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Browsing-Pattern Mining from e-Book Logs with Non-Negative Matrix Factorization2016

    • Author(s)
      Atsushi Shimada, Fumiya Okubo, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      the 9th International Conference on Educational Data Mining

      Volume: - Pages: 636-637

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bayesian Network for predicting students’ final grade using e-book Logs in University Education2016

    • Author(s)
      Kousuke Mouri, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies(ICALT2016)

      Volume: - Pages: 85-89

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Automatic Summarization System of Lecture Slides2016

    • Author(s)
      Sebastien ANDRE, Atsushi SHIMADA, Hiroaki OGATA
    • Journal Title

      The International Workshop on Learning Analytics and Educational Data Mining (LAEDM 2016)

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] AETEL: Supporting Seamless Learning and Learning Log Recording with e-Book System2016

    • Author(s)
      Mahiro KIYOTA, Kousuke MOURI, Noriko UOSAKI, & Hiroaki OGATA
    • Journal Title

      Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education(ICCE2016)

      Volume: - Pages: 380-385

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning Analytics in Ubiquitous Learning Environments: Self-Regulated Learning Perspective2016

    • Author(s)
      Masanori Yamada, Fumiya Okubo, Misato Oi, Atsushi Shimada, Kentaro Kojima, Hiroaki Ogata
    • Journal Title

      Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education (ICCE2016)

      Volume: - Pages: 306-314

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Visualization for Analyzing Learning Logs in the Seamless Learning Environment2016

    • Author(s)
      Kousuke Mouri, Hiroaki Ogata, Mahiro Kiyota, Noriko Uosaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education (ICCE2016)

      Volume: - Pages: 315-324

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Subjective sensing of real world activity on group study2016

    • Author(s)
      Daisuke Deguchi, Kazuaki Kondo, Atsushi Shimada
    • Journal Title

      The Eighth International Conference on Collaboration Technologies (CollabTech 2016)

      Volume: - Pages: 5-8

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Spot-controllable Data Transfer Technique Using COTS Speakers,2016

    • Author(s)
      Masanari Nakamura, Takayuki Akiyama, Hiromichi Hashizume, Masanori Sugimoto
    • Journal Title

      In Proceedings of IEEE IPIN2016

      Volume: - Pages: 1-8

    • DOI

      10.1109

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Learning what students want to learn2018

    • Author(s)
      Abou Khalil Victoria, Flanagan Brendan, Ogata Hiroaki
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会
  • [Presentation] Version Control for The Continuity of Learning Footprints Across Versions within E-Book Reader2018

    • Author(s)
      Yang Ching-Yuan, Flanagan Brendan, Ogata Hiroaki
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスを実践するには?2018

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      教育システム情報学会ラーニングアナリティクス研究部会シンポジウム、 教育システム情報学会シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] 教育・学習データの利活用による大学教育の未来像2018

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Invited
  • [Presentation] Strategies for Introducing Learning Analytics in Classrooms: Top-down, bottom-up and more approaches2018

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      International Symposium on Learning Analytics And Adaptive Aids for Active Adults At All Ages (LA9)
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスの活用による大学教育の未来像2018

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センターセミナー
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスの活用による大学教育の未来像2018

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      大学生協新たな教育学修支援研究会
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスの研究動向と期待2018

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      国公立大学情報システム研究会
    • Invited
  • [Presentation] リアルタイム学習分析に基づく講義支援2018

    • Author(s)
      島田 敬士, 緒方 広明, 木實 新一
    • Organizer
      信学技報教育工学(ET2017-80), 2018.01
  • [Presentation] Learning Style Based Collaborative Learning Construction: Can it Improve Group Work in a Learning Environment2018

    • Author(s)
      Yiduo Gao, Yuta Taniguchi, Shin'ichi Konomi, Kentaro Kojima, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • Organizer
      信学技報教育工学, vol. 117, no. 421, ET2017-79, pp. 1-4, 2018年1月.
  • [Presentation] Connecting Decentralized Learning Records: A Blockchain-Based Learning Analytics2018

    • Author(s)
      Ocheja Patrick, Flanagan Brendan, Ogata Hiroaki
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会
  • [Presentation] 高等学校におけるラーニングアナリティックスに基づいた授業の試行2017

    • Author(s)
      山田政寛, 大久保文哉, 谷口雄太, 毛利考佑, 島田敬士, 大井京, 緒方広明, 井上功一, 木實新一
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会講演予稿集
  • [Presentation] Behavioral Analysis and Visualization on Learning Logs from the CALL Course2017

    • Author(s)
      Li Huiyong, Tsuchiya Tomoyuki, Suehiro Daiki, Taniguchi Yuta, Shimada Atsushi, Suzuki Yubun, Ohashi Hiroshi, Ogata Hiroaki
    • Organizer
      2017年度 人工知能学会全国大会
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスの研究動向2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      CIOフォーラム
    • Invited
  • [Presentation] 教育データの分析に基づく学習支援・教育改善2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      第15回 SDフォーラム AI時代の大学職員
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育とラーニングアナリティクス基盤2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      FIT2017
    • Invited
  • [Presentation] Learning Analytics in Higher Education for the Improvement of Teaching and Learning2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      LASI-Asia 2017
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスによる教育改革2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      メディア教育シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] リアルタイム学習分析に基づく講義支援2017

    • Author(s)
      島田敬士
    • Organizer
      京都大学学術情報メディアセンターセミナー
    • Invited
  • [Presentation] Linked Dataを使用した学術論文推薦システムへの取り組みとLinked DataのIIIFでの利用2017

    • Author(s)
      西岡千文
    • Organizer
      日本図書館研究会情報組織化研究グループ月例研究会
    • Invited
  • [Presentation] 音響信号を用いた頑健かつ高精度なPDR2017

    • Author(s)
      村上弘晃,橋爪宏達,杉本雅則
    • Organizer
      情報処理北海道シンポジウム2017
  • [Presentation] Extracting Teaching Activities from E-book Logs Using Time-Series Shapelets2017

    • Author(s)
      Daiki Suehiro, Yuta Taniguchi, Atsushi Shimada, Hiroaki Oagata
    • Organizer
      第20回画像の認識・理解シンポジウム(MIRU2017)
  • [Presentation] 音波によるスマートフォンの屋内3次元位置認識における情報伝送手法の基礎検討」2017

    • Author(s)
      中村将成,秋山尚之,橋爪宏達,杉本雅則
    • Organizer
      第55回情報処理学会ユビキタスシステム研究会
  • [Presentation] 小・中学校におけるラーニングアナリティクスのためのシステム開発・導入に関する検討 九州大学M2B(みつば)システムの活用状況を参考にして2017

    • Author(s)
      中川 哲, 島田 敬士, 藤村 直美, 堀田 龍也
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
  • [Presentation] デジタル教科書における学習ログを利活用した教員支援システム2017

    • Author(s)
      毛利 考佑, 島田 敬士, 殷 成久, 魚崎 典子, ,金子 敬一
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
  • [Presentation] 九州大学における教育ビッグデータの分析2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      四国におけるe-Knowledgeを基盤とした大学間連携による大学教育の共同実施事業「事業シンポジウム2016」
    • Invited
  • [Presentation] 大学におけるラーニングアナリティクスの現状と課題2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      第3回実践的IT教育シンポジウムrePiT2017 in 大阪
    • Invited
  • [Presentation] 教育データ分析の現状と課題2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      法政大学情報メディア教育研究センターシンポジウム 2017
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクス(LA)に基づく教育・学習改善の支援2017

    • Author(s)
      山田政寛
    • Organizer
      富山大学総合情報基盤センター講演会
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスによる教育改善2017

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      NEW EDUCATION EXPO 2017
    • Invited
  • [Presentation] 音響信号を用いることによる屋内測位技術2017

    • Author(s)
      杉本雅則, 橋爪宏達
    • Organizer
      DICOMO 2017シンポジウム, 定山渓,札幌
    • Invited
  • [Presentation] 九州大学における教育ビッグデータ解析の取り組み2017

    • Author(s)
      島田敬士
    • Organizer
      第13回九州大学学術研究都市情報交流セミナー, 西鉄グランドホテル,福岡市
    • Invited
  • [Presentation] ユビキタス学習ログの可視化・分析システム2016

    • Author(s)
      毛利考佑, 緒方広明
    • Organizer
      日本教育工学学会第31回全国大会論文集
  • [Presentation] 電子書籍に基づくシームレスラーニング2016

    • Author(s)
      清田麻寛, 緒方広明, 毛利考佑
    • Organizer
      日本教育工学学会第31回全国大会論文集
  • [Presentation] ラーニングログ・システムとEPUBを活用した日本語学習者のオノマトペ学習サポート2016

    • Author(s)
      魚崎 典子, 清田 麻寛, 毛利 考佑, 緒方 広明
    • Organizer
      日本教育工学学会第32回全国大会論文集
  • [Presentation] 教育データのオープン化に向けて2016

    • Author(s)
      末廣 貴, 毛利 考佑, 谷口 雄太, 大久保 文哉, 島田 敬士, 緒方 広明
    • Organizer
      信学技報 パターン認識・メディア理解(PRMU2016-105)
  • [Presentation] デジタル教科書の活用と教育ビッグデータへの取組み~基幹教育院から全学での活用へ~2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      第7回教育ITソリューションEXPO
    • Invited
  • [Presentation] 九州大学におけるラーニングアナリティクスの取り組み2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      国立情報学研究所(NII)学術情報基盤オープンフォーラム2016
    • Invited
  • [Presentation] 教育データ科学による教育改革2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      富士通第8回情報戦略フォーラム
    • Invited
  • [Presentation] 多様なメディアを高度に利用する授業形態の高度化2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      2016PCカンファレンス
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスを用いた教育改善の取り組み2016

    • Author(s)
      山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会シンポジウム「ビッグデータ時代の学習支援・学習評価のあり方-教育工学研究の視点から-」
    • Invited
  • [Presentation] AWS を用いたラーニングアナリティクスの未来2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      AWS Cloud Roadshow 2016
    • Invited
  • [Presentation] Research on Effective Practice on Mobile Learning2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      Open University of Hong Kong
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Mobile Learning Analytics in the University Education2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      Education University of Hong Kong
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 九州大学教育ビッグデータプロジェクト~ラーニングアナリティクス(LA)の活用~2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      JEPAセミナー
    • Invited
  • [Presentation] 九州大学におけるLAの取り組み2016

    • Author(s)
      緒方 広明
    • Organizer
      第3回九州大学基幹教育シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] ページ重要度に基づくデジタル教材の自動要約2016

    • Author(s)
      島田 敬士, 大久保 文哉, 緒方 広明
    • Organizer
      第19回画像の認識・理解シンポジウム(MIRU2016)
  • [Presentation] Automatic Summarization System of Lecture Slides2016

    • Author(s)
      Sebastien ANDRE, Atsushi SHIMADA, Hiroaki OGATA
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
  • [Book] Smart Sensors at the IoT Frontier : Yasuura, H., Kyung, C.-M., Liu, Y., Lin, Y.-L. (Eds.)2017

    • Author(s)
      Hiroaki Ogata, Misato Oi, Kousuke Mohri, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Masanori Yamada, Jingyun Wang, Sachio Hirokawa
    • Total Pages
      378
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      3319553445
  • [Book] Mobile Learning in Higher Education in the Asia-Pacific Region2017

    • Author(s)
      Noriko Uosaki, Hiroaki Ogata, Kousuke Mouri, Mahdi Choyekh
    • Total Pages
      651
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-981-10-4944-6
  • [Remarks] 教育ビッグデータを用いた教育・学習支援のためのクラウド情報基盤

    • URL

      http://eds.let.media.kyoto-u.ac.jp/

  • [Patent(Industrial Property Rights)] 情報表示装置、学習管理システム、情報表示方法及び情報表示プログラム2017

    • Inventor(s)
      島田敬士、毛利孝佑、清田麻光、緒方広明
    • Industrial Property Rights Holder
      島田敬士、毛利孝佑、清田麻光、緒方広明
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2017-042856
  • [Patent(Industrial Property Rights)] スライド要約装置、スライド選択方法及びプログラム2016

    • Inventor(s)
      島田敬士、緒方広明
    • Industrial Property Rights Holder
      島田敬士、緒方広明
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2016-83102
  • [Funded Workshop] International Symposium on Learning Analytics2018

  • [Funded Workshop] International Symposium on Learning Analytics And Adaptive Aids for Active Adults At All Ages (LA9)2018

  • [Funded Workshop] Taiwan-Japan International Symposium on Learning Analytics2017

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi