2021 Fiscal Year Final Research Report
Information infrastructure for supporting education and learning by using educational big data
Project/Area Number |
16H06304
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Ogata Hiroaki 京都大学, 学術情報メディアセンター, 教授 (30274260)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
魚崎 典子 大阪大学, 国際教育交流センター, 特任准教授(常勤) (00721523)
山田 政寛 九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)
殷 成久 神戸大学, 情報基盤センター, 准教授 (20512180)
西岡 千文 京都大学, 附属図書館, 助教 (20801187)
上田 浩 法政大学, 情報メディア教育研究センター, 教授 (30375159)
毛利 考佑 広島市立大学, 情報科学研究科, 准教授 (60796001)
木實 新一 九州大学, 基幹教育院, 教授 (70234804)
島田 敬士 九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (80452811)
杉本 雅則 北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (90280560)
近藤 一晃 京都大学, 学術情報メディアセンター, 講師 (30467609)
川嶋 宏彰 京都大学, 情報学研究科, 准教授 (40346101)
岡田 義広 九州大学, 附属図書館, 教授 (70250488)
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Project Period (FY) |
2016-05-31 – 2021-03-31
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Keywords | 教育データ科学 / ラーニングアナリティクス / エビデンスに基づく教育 / 教育ビッグデータ / 教育工学 / 教育情報学 / 学習分析 / 教育データサイエンス |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we constructed educational big data and research and develop a cloud information infrastructure to support education / learning. by accumulating all logs of education / learning activities and integrating them with grades and course information. This is not just an analysis as in the conventional learning analysis research, but the analysis results are immediately utilized in the field of education / learning to improve it. In addition, it will be widely used for elementary, secondary and higher education, adult education, etc., describing and managing lifelong learning logs, making it open data and anonymization, and analyzing and visualizing educational big data to promote personalized learning based on it.
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Free Research Field |
教育データサイエンス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、デジタル教材を中心とした教育データを収集・分析するためのクラウド情報基盤システムを、世界で初めて開発した。これを日本の公教育や海外の大学に導入して、「主体的で対話的で深い学び」を、教育データを用いて支援する研究を行い、数多くの研究論文を発表した。コロナ禍やギガスクール構想により、教育の情報化が進展し、教育データの利活用の重要性が認識されており、本研究の社会的意義は大きい。
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