2018 Fiscal Year Final Research Report
Building LMS and e-portofolio use case DB for disseminating ICT utilization in education
Project/Area Number |
16K00483
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
Kita Toshihiro 熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (20284739)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長岡 千香子 熊本大学, 教授システム学研究センター, 特定事業研究員 (90749839)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | Moodle / 活用方法 / マニュアル / LMS |
Outline of Final Research Achievements |
We have created a Japanese (unofficial) version of MoodleDocs that covers all the features of Moodle by translating the English version. The online documents can be widely used as a basic material for disseminating ICT utilization in education using Moodle. As a casebook of e-learning utilization, a Moodle recipe site was also released. In addition, as a research result from examining the effective use of LMSs, we have developed and released a prototype of a voice app that enables users to take Moodle quizzes via a voice user interface.
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Free Research Field |
情報工学、eラーニングシステム
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
MoodleDocsは、Moodleのすべての機能についての説明が網羅されており、スクリーンショットを多く掲載して操作方法や活用方法を解説し、各機能のサマリをYoutube動画として埋め込んであるなど、Moodleを効果的に活用するための手引として利用価値が高い。構築した非公式日本語版MoodleDocsは、 http://moodledocs.tkita.net/ にて公開している。また、GoogleアシスタントおよびAmazonアレクサ向けに一般公開した音声アプリ「Moodle小テスト」は、Moodleをより直感的に、低い認知負荷で利用できるようにする試みを体験できる実装例である。
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