• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Math Play Learning programs for 3, 4 and 5 years old children based on learning of kindergarten and elementary school

Research Project

Project/Area Number 16K01043
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

渡邉 伸樹  関西学院大学, 教育学部, 教授 (10362584)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords数学遊び学びプログラム / 幼小連携
Outline of Annual Research Achievements

現在,学校現場では小1ギャップ,その中でも算数の学力に関してのギャップが指摘されることが多く,幼小連携などで改善策が盛んに取り組まれようとしている。しかし,小学校でも幼児教育・保育段階でもあまり成果があがっていない。そこで,本研究は,まず幼小連携を基盤とし,数学が溢れる環境の中で育つ幼児に関する数学の認識段階を明らかにした。その上で,幼稚園・保育所・認定こども園,さらには家庭でも教育・保育が実践可能な幼児の認識に見合った数学に関する遊び学びプログラムの開発を目指した。本年度は,理論研究,実践研究,そして評価研究として,主に5~6歳の幼児に見合う数学の環境設定,及び認識調査(「数量」,「幾何」,「言語・論理」の領域)を行うとともに,それらの結果をもとに数学遊び学びプログラムの開発を行い,評価を得るとともに,研究のまとめとして,幼児(主に3~6歳)の認識に見合う数学遊び学びプログラムの開発を行った。
それらの一部は,Nobuki WATANABE,Effective Simple Mathematics Play at Home in Early Childhood: Promoting both Non-cognitive and Cognitive Skills in Early Childhood,International Electronic Journal of Mathematics Education,Vol.14,Issue 2,401-417,2019,Nobuki WATANABE,Attachment Play Related to Piaget’s Conservation Task with Parent,International Journal of Psychological Studies,Vol.11,No.2,2019などで明らかにした。

  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Effective Simple Mathematics Play at Home in Early Childhood: Promoting both Non-cognitive and Cognitive Skills in Early Childhood2019

    • Author(s)
      Watanabe Nobuki
    • Journal Title

      International Electronic Journal of Mathematics Education

      Volume: 14 Pages: 401-417

    • DOI

      https://doi.org/10.29333/iejme/5739

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Attachment Play Related to Piaget’s Conservation Task with Parent2019

    • Author(s)
      Watanabe Nobuki
    • Journal Title

      International Journal of Psychological Studies

      Volume: 11 Pages: 24~24

    • DOI

      10.5539/ijps.v11n2p24

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「子どもの認知」に基づく教育内容・方法論の発信2019

    • Author(s)
      渡邉 伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 春季年会(シンポジウム);東京工業大学
    • Invited
  • [Presentation] 幼児期における遊びからの学びの検討 その12018

    • Author(s)
      渡邉 伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 秋季例会;岡山大学
  • [Presentation] 領域「環境」の内容に関する考察 その12018

    • Author(s)
      渡邉 伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 春季年会;東京大学

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi