2021 Fiscal Year Final Research Report
Dance and Recording Technology: Replay and Restructure of Performing Arts in 20th Century
Project/Area Number |
16K02325
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
|
Research Institution | J. F. Oberlin University |
Principal Investigator |
Okada Mariko 桜美林大学, リベラルアーツ学群, 准教授 (60298198)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲田 奈緒美 桜美林大学, 芸術文化学群, 准教授 (70367100)
阿部 さとみ 武蔵野音楽大学, 音楽学部, 講師 (10811466)
平舘 ゆう 桜美林大学, 芸術文化学群, 助手 (40736518)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 舞踊 / ダンス / 記録技術 / レコード / テレビ / 日本舞踊 / バレエ |
Outline of Final Research Achievements |
The first example of dance using recording technology was in connection with phonograph records. Script, visual, dance scores, and films preceded phonograph records, but phonograph records were the first to be widely used by the general public. With the phonograph records, it has become possible to dance to the same music in rural areas as in urban areas, and it has become possible to teach students without playing an instrument. As a result, dance classes and dance performances increased, leading to the prosperity of dance after the war. On the other hand, it can be confirmed that record dance was an invention in the prewar period and they promoted the spread of militaristic music and dance.
|
Free Research Field |
演劇学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
舞踊は、記録の残らない芸術である。あえてそれを記録しようとする行為は、むしろ否定されてきたとも考察できる。しかし、戦後は、個人の利用できる記録メディアが技術発展によって拡大してきた時代である。家庭における舞踊稽古から劇場公演までの多様な場において、また稽古を始めたばかりの初学者から玄人の舞踊家まで、さらに小品から大作まで、あらゆる舞踊の状況に記録再生技術が使われてきた。軽視され否定された舞踊の記録に焦点をあてることで、戦前から戦後の舞踊の変遷を理解し、これを取り巻く社会状況をも明らかにできる。
|