• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

International comparison of collaborative practice on inclusive education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K04503
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

YUASA Takamasa  中部大学, 現代教育学部, 教授 (60032637)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福田 敦志  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10325136)
新井 英靖  茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)
吉田 茂孝  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsインクルーシブ教育 / 多職種協働 / 特別なニーズ / 国際比較
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is international comparison of collaborative practice on inclusive education between Japan, England and Germany. The results are as follows.
It is important to collaborate multi specialist to promote inclusive cluture and practice, such as collaboration between school social worwker and teaching staff, consulting and reflecting inclusive practice and involving school phychologist to reorganize school culture.
Throughout this study, it revealed that promoting inclusive practice needed to total support form multi specialists and foming group to supprt their independence for children and young people who need special educational needs.

Free Research Field

教育方法学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

共生社会の実現を目指すインクルージョンの考え方を学校教育において展開するためには学校を中心にしながら多職種の専門家との協働が必要である。日本・ドイツ・英国の比較を通して多職種が協働する特色のある取り組みを調査し、そこから共通して求められる協働論の枠組みを解明する本研究は、インクルーシブ教育論の研究に対して新たな知見を提供している。
この知見は、今後日本においていっそう展開されるインクルーシブ教育の実践に対して、特に多職種の協働をどう具体化するのか、その方向を示したものとして社会的意義を持つと考える。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi