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2017 Fiscal Year Annual Research Report

Workshops for Social Effects and Developeing DOD For Supporting Production of Next Generation Contents

Research Project

Project/Area Number 16K12684
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

渡辺 修司  立命館大学, 映像学部, 准教授 (90469164)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 斎藤 進也  立命館大学, 映像学部, 准教授 (70516830)
飯田 和敏  立命館大学, 映像学部, 教授 (10757032)
竹田 章作  立命館大学, 映像学部, 教授 (30756185)
奥出 成希  立命館大学, 映像学部, 教授 (80756792)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2018-03-31
Keywords難易度工学 / ゲームデザイン
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、アクションリサーチ(AR)として、多様な研究者と協調しながら、国内唯一のゲーム専門研究機関である立命館大学ゲーム研究センター(RCGS)と連携することで、ゲーム産業論やゲーミフィケーションに関する専門知識を有する研究者らと情報交換を進め、ゲームスタディーズの最新動向と連動しながら活動をおこなった。
また、同センターの有するデジタルゲーム・データベースや実験装置などを最大限に活用することで、理論構築とその検証をおこなっている。
複数の国際大会にて、難易度指向設計法による発信を行うとともに、作品展示を行っている。
特に日英の大学間連携を基盤とした新しい国際産学連携である『RENKEI(Research and Education Network for Knowledge Economy Initiativesの略)において、DODを用いた平和教育をゲーム制作をメソッドとしたワークショップとして行った点を中心に報告する。
本取り組みは15 カ国から 22 名の大学院生が参加し、日本の大学6 校と英国の大学 6 校から構成されている。参加者は 4 グループに分かれ、平和ミュージアムにある展示資料から提供されるトピックに取り組み、各グループは展示とアナログゲームの2つの制作に取り組んだ。彼らは、平和ミュージアムにある展示物や資料を通して、平和を学ぶ中で遭遇した、当時のジレンマをDODとして作品制作を行い、平和構築を学ぶためにアナログゲームも制作するワークショップを行っている。また、その様子は国際カンファレンス”INMP 9th International conference in Belfast”において国際発表と共に、および作品展示を行っている。

  • Research Products

    (7 results)

All 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] The Digital Game Work which is Available a Having The Re-Experience Japanese Elementary School Cultures2017

    • Author(s)
      MORITA Sousuke, WATANABE Shuji
    • Journal Title

      Replaying Japan2017予稿集

      Volume: 1 Pages: 105-106

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Social logs and visual design -Through design and implementation of “Toilet type UI2017

    • Author(s)
      中島理沙,斎藤進也
    • Journal Title

      Replaying Japan2017予稿集

      Volume: 1 Pages: 102-104

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Creating Exhibits and Games for Peace by Participants of a Workshop at a Peace Museum2017

    • Author(s)
      山下一騎,渡辺修司,
    • Organizer
      平和のための博物館国際ネットワーク ベルファスト会議2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Report on Game Design Work Shop Using “Difficulty Adjustment Engineering” and Narrative Engineering2017

    • Author(s)
      渡辺修司,竹田章作,飯田和敏,奥出成希, 斎藤進也
    • Organizer
      Replaying Japan 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social logs and visual design -Through design and implementation of “Toilet type UI2017

    • Author(s)
      中島理沙,斎藤進也
    • Organizer
      Replaying Japan 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Applying Game Design Technology in Visualization Case of VR-Timeline From Digital Humanities Perspective2017

    • Author(s)
      斎藤進也
    • Organizer
      Replaying Japan 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 水没都市2017

    • Author(s)
      飯田和敏
    • Organizer
      Bit Summit VOL.5
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

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