2018 Fiscal Year Final Research Report
Cross-sectional Research on the Apparatus for Indoctrinating toward Nationalization in Taiwan and Korea under Japan's Colonial Rule
Project/Area Number |
16K13512
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Kitamura Kae 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20322779)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 和行 天理大学, 人間学部, 准教授 (00584799)
樋浦 郷子 国立歴史民俗博物館, 大学共同利用機関等の部局等, 准教授 (30631882)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 植民地 / 地域社会 / 国民教化 / 学校 / キリスト教 / 御真影 / 教員 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we tried to be careful about the comprehensive system and mutual relations between schools, shrines and churches within Japan’s Empire. Through this research activity, we could find materials to sort in schools and churches. They were successfully produced as research papers and reprints. It must become much of help toward developing colonial studies, history studies of Japanese Empire, and Taiwan history studies. Especially, we would like to emphasize that some materials that we accessed in this research period clearly showed us that personal and material continuity / discontinuity between premodern - modern age and also those between wartime - postwar period in each local community. We became sure that indoctrination for “nation” forming cannot be understood not only by the narrative of political, economic or legal system reforming.
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Free Research Field |
教育史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、台湾や韓国に残る植民地期の学校や教会の未整理資料を地域社会に入って見直し、その一部を公開することで、植民地研究・帝国史研究・台湾史研究に新たな資料を提示した。研究活動を通じて、近代日本の国民創出・統合のプロセスが単なる制度的・政策的な展開のもとで進んでいくわけではないことを具体的に提示した。この研究は、われわれを受け入れ、研究の遂行に協力を惜しまなかった台湾や韓国の、研究者ではなく「在野」の人々の存在なしには成立しなかった。こうした諸地域の人々とのつながりを多少とも得られたことが社会的意義であり、また、これらを今後につなげることがわれわれの継続的な責務と考えている。
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