• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Development of writing process corpus and elucidation of English learners' writing process

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K16885
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionChiba University (2019-2020)
Waseda University (2016-2018)

Principal Investigator

Ishii Yutaka  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Keywords英語教育 / 第二言語ライティング / キー入力記録 / 学習者コーパス / ICT / 測定・評価
Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop English learners' writing process corpus and elucidate English learners' writing process. First of all, this project collected learners' writing process data and developed learner corpus. After that, the data was annotated. Lastly, the relationship between learners' writing product and process was investigated.

Free Research Field

外国語教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題の意義は,英語学習者のライティングプロセスという学習者のログや学習履歴を活用した新たなライティング研究や,データマイニングを活用した新たな外国語教育研究,学習者のライティング能力の発達を記述するための新しい教育評価研究に活用することが可能である。また,本研究の成果はライティング研究のみではなく,学習者コーパス研究さらには,第二言語習得研究にも貢献が可能である。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi