• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Inquiry on How the Roles of "Teacher Educators" Are Perceived in Japan and the Roles They Play in Regards to Teaching the Ethics of Teaching

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K17381
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTsuru University (2017-2019)
The University of Tokyo (2016)

Principal Investigator

YAMABE Eriko  都留文科大学, 文学部, 講師 (60612322)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords教師教育 / 教育の倫理 / 研修開発 / 教材開発 / リフレクション / ケースメソッド / 哲学対話
Outline of Final Research Achievements

The study investigated on how university-based teacher educators can contribute to fostering senses of ethics in prospective educators through classes and workshops. After reviewing international discussions and trends related to this topic, the focus was set mainly on three methodologies: reflection, case method, and CoI (Community of Inquiry). Combining the three approaches, original workshops and teaching materials were designed to encourage university students (and in-service teachers) to critically reflect on current educational practices, systems, and cultures from the perspective of ethics and justice.

Free Research Field

教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の大学の教員養成課程には教育に対する批判的なものの見方を養成する科目は必ずしも含まれておらず、各教職科目を担当する大学教員の裁量に任されている。従って、教育活動がつくり出す不均衡な力関係や公教育におけるマイノリティーの抑圧の問題など、教育が持つ様々な倫理的な問題について深く思考する機会がないままに卒業して教職に就く学生も存在する。教員養成を担う大学教員の「教師教育者」としての役割の一つに、こうした倫理的な問題について学生たちが深く考え、対話する機会を設けることが含まれるのではないかという提言のもと、具体的な研修・教材を開発した。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi