2020 Fiscal Year Final Research Report
Reconsideration on history of illustration observed in illustrated books in early modern period from the viewpoint of change in subject
Project/Area Number |
17H02311
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese literature
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Research Institution | Jissen Women's University |
Principal Investigator |
SATO SATORU 実践女子大学, 文学部, 教授 (50178729)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
服部 仁 同朋大学, 文学部, 教授(移行) (20103153)
上野 英子 実践女子大学, 文学部, 教授 (60205573)
松原 哲子 実践女子大学, 研究推進機構, 研究員 (70796391)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 合巻 / 読本 / 絵本 / 紙の繊維 / 米粉 / 柳亭種彦 / 偐紫田舎源氏 / 葛飾北斎 |
Outline of Final Research Achievements |
We studied on Gokan (popular novels in cheaper price), Yomihon (popular novels with subjects of adventures and romances) and Ehon (the pictorial books). Characteristics of Gokan and Yomihon is considered to become similar to that of Ehon in the 19th century. This was caused by a ban issued in May 1804 by Wakisaka Yasutada, the high ranking official of Tokugawa shogunate government, who prohibited publishing "Ehon Taiko-ki" which told a history of his ancestor. We studied these problems through research on a publication system and regulation by the Tokugawa shogunate.Furthermore, it was necessary to observe fiber and the rice flour in the Japanese paper used for books. This is because a study of the paper used for books has significance in study on publication. Research fields are as follows. Gokan, Yomihon, "Ehon Taiko-ki", ”Hokusai-manga”,rice flour, ”Nisemurasaki Inakagenji", Ryutei Tanehiko, Katsushika Hokusai,Otsu-e, Reform in 1842 (Tennpou Kaikaku).
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Free Research Field |
日本近世文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来の読本と合巻の比較で論じられてきた19世紀江戸文学の研究において、絵本というあまり注目されてこなかった要素を歴史的な背景も踏まえて導入し、新しい読本や合巻像を捉えることができた。また色摺絵本や墨摺絵本の製作が地域性を反映していることも明らかにした。 デジタルマイクロスコープを使用することにより、文理融合型の研究を行い、江戸時代の多色摺絵本の成立には、米粉を充填剤、平滑剤として使用した紙の存在が不可欠であったことを明らかにした。さらに天保改革における『偐紫田舎源氏』の絶板が内容によるものではなく、その価格にあったことを明らかにした。これは天保改革と文学の関係に新しい視点を開くものとなった。
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