2020 Fiscal Year Final Research Report
An interdisciplinary study for the development of integral Japanese textbooks for foreign-rooted children using Yasashii-Nihongo (Easy Japanese)
Project/Area Number |
17H02350
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
IORI Isao 一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 教授 (70283702)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
イ ヨンスク 一橋大学, 大学院言語社会研究科, 特任教授 (00232108)
松下 達彦 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (00255259)
豊田 哲也 東邦大学, 理学部, 講師 (30650618)
宮部 真由美 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, プロジェクトPDフェロー (60823383)
早川 杏子 一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 特任講師 (80723543)
田中 牧郎 明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (90217076)
ビアルケ 千咲 東京経済大学, 全学共通教育センター, 特任講師 (70407188)
志賀 玲子 東京経済大学, 全学共通教育センター, 特任講師 (30767695)
志村 ゆかり 関西学院大学, 日本語教育センター, 講師 (50748738)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | やさしい日本語 / JSL生徒 / 総合日本語教科書 / ろう児 / 日本手話引き日本語基本語辞典 / 教科書コーパス / 漢字シラバス / プレイン・ジャパニーズ |
Outline of Final Research Achievements |
Following are the results of the project. 1)publication of two integrated Japanese textbooks for JSL students, 2)publication of “web application of the expanding morphological analyzer UniDic-MeCab based on collocational and idiomatic expressions and compound words found in junior high school textbooks” on the website for the project, 3)publication of two papers on the recognitional style of the formal composition of Kanji characters by students from countries where no Kanji characters are used, 4)development of an interface for Japanese sign language-written Japanese dictionary. Furthermore, we successfully conducted two symposia, one of whose content we published in a book. We also published a dictionary which is aimed at making awareness in the members of the Japanese society about the overall concept of Yasashii-Nihongo covering all areas included in the concept. Moreover, we published papers and articles, gave some lectures aimed at disseminating knowledge on Yasashii-Nihongo.
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Free Research Field |
日本語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、第一に、JSL生徒を対象とする総合日本語教科書を3段階に分けて作成することにより、JSL生徒が中学校教科書を読めるようにすることにある。第二は、ろう児向け日本語教育の方法の確立と日本手話引き日本語基本語辞典の開発であり、これらの過程で日本語と日本手話の対照に基づく言語学的に有益な知見が得られることが期待される。 本研究の社会的意義は、JSL生徒やろう児に対する「バイパスとしての「やさしい日本語」」の内実を豊かにすることを通して、彼/彼女らが日本語母語話者の子どもとの対等な競争を経て日本社会で自己実現でき、今後の日本に真の多文化共生社会が実現することを可能にすることにある。
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