• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Development of ICNALE-Dialogue: Analysis of L2 English Learners' Spoken Dialogues

Research Project

Project/Area Number 17H02360
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

石川 慎一郎  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (90320994)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords学習者コーパス / 発話コーパス / 対話 / 国際比較 / アジア圏英語学習者
Outline of Annual Research Achievements

日本人英語学習者の最大の課題は発話力の絶対的不足である(石川, 2016)。L2 発話力は独話力と対話力に区分できるが,従来の研究は独話の分析に偏りがちで,大規模なコーパスデータに基づく国際比較の観点からの日本人学習者の対話力分析は事実上存在しない。
そこで,本プロジェクトにおいては,日本を含むアジア圏 10 か国及び英語圏において,同一トピックに基づく学習者・母語話者の自然対話を体系的に収集し,世界最大のアジア圏学習者自然対話コーパス ICNALE-Dialogue を開発するとともに,構築したコーパスを用いて,アジア圏学習者による対話の言語特性分析を行うことを目的としている。
プロジェクトの初年度となる2017年度においては,(1)先行研究の整理,(2)インタビュープロトコルの策定,(3)日本人学習者100名へのインタビューの実施,(4)英語母語話者20名へのインタビューの実施,(5)収集したインタビューの書き起こし,(6)書き起こしデータの整形,(7)収集データをまとめたICNALE Spoken Dialogue Babyのダウンロード版公開,(6)インタビュー参加者を対象としたTOEIC S/Wテストの試験実施,が予定通り終了した。また,プロジェクトに関連する研究発表および論文発表を10本以上行った。
アジアに特化した大規模自然対話コーパスは世界初となるもので,学習者研究のブレークスルーをもたらす潜在性を含む。引き続き,データの収集を体系的に進めていく予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

プロジェクトの初年度となる2017年度においては,(1)先行研究の整理,(2)インタビュープロトコルの策定,(3)日本人学習者100名へのインタビューの実施,(4)英語母語話者20名へのインタビューの実施,(5)収集したインタビューの書き起こし,(6)書き起こしデータの整形,(7)収集データのダウンロード版公開が予定通り終了した。また,プロジェクトに関連する研究発表および論文発表を10本以上行った。以上より,進捗については(2)と判断した。

Strategy for Future Research Activity

本プロジェクトでは,アジア圏でデータを収集していく予定であるが,現在(2018年5月3日)のところ,韓国・パキスタン・インドネシアで収集同意がとりつけられている。今後は他の国とも粘り強く交渉を続け,データ収集につなげていきたい。

  • Research Products

    (23 results)

All 2018 2017 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 9 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 6 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] The ICNALE Spoken Dialogueの設計―対話におけるL2口頭産出研究のために―2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 3 Pages: 9-26

    • DOI

      10.24546/81010115

    • Open Access
  • [Journal Article] L2日本語語彙の習得プロセスについて―LARPコーパスに見る台湾人学習者による日本語作文の縦断分析―2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究レポート

      Volume: 400 Pages: 1-18

    • Open Access
  • [Journal Article] 上級英語学術語彙表 “BABILON 2000” の開発―6 つの理念に基づく新しい EGAP 語彙選定の試み―2018

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      石川有香(編)『ESP語彙研究の地平』

      Volume: n/a Pages: 2-20

    • Open Access
  • [Journal Article] 答えのない時代を生き抜く力をつける:英語指導で培うキーコンピタンシー2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      チャートネットワーク(数研出版)

      Volume: 82 Pages: 4-4

    • Open Access
  • [Journal Article] コーパスと英語教育:語彙・語法文法・産出指導へのコーパスの寄与2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      今尾康裕他(編)『英語教育徹底リフレッシュ:グローバル化と21世紀型の教育』(開拓社)

      Volume: n/a Pages: 14-25

    • Open Access
  • [Journal Article] A Corpus-based Study of the Size and the Level of the Vocabulary Used by Japanese Learners of English at Different Proficiency Levels2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      東京外国語大学国際ワークショップ予稿集「外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ICT」2017

      Volume: n/a Pages: 31-39

    • Open Access
  • [Journal Article] A Reconsideration of the Needed Sample Size in Learner Corpus Studies "2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      国立国語研究所言語資源活用ワークショップ発表論文集

      Volume: 2 Pages: 153-162

    • DOI

      info:doi/10.15084/00001516

    • Open Access
  • [Journal Article] Learners' Acquisition and Use of L2 Japanese Vocabulary: Influence of L1 Backgrounds and L2 Proficiency Levels: A Learner Corpus-based Analysis2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      第2言語としての日本語の習得研究(第二言語習得研究会/凡人社)

      Volume: 20 Pages: 10-27

    • Open Access
  • [Journal Article] How L2 Learners’ Critical Thinking Ability Influences Their L2 Performance: A Statistical Approach2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      Advances in Social Science, Education and Humanities Research

      Volume: 145 Pages: 70-75

    • DOI

      doi:10.2991/iconelt-17.2018.17

    • Open Access
  • [Presentation] Japanese Learners’ L2 English Outputs2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      国際ワークショップ「外国語教育の変革:国際連携・高大連携・ ICT」2017
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ICNALE独話・対話モジュールの開発と活用 変数としての発話モード2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      Learner Corpus Studies in Asia and the World 2017
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ワークショップ:学習者コーパス研究入門:日本語学習者・ 英語学習者のL2産出をどう評価するか2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第57回(2017年度)外国語教育メディア学会(LET)全国研究大会
    • Invited
  • [Presentation] 日本語研究の新しい視点: コーパスが明らかにする言語事実2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第9回日中対照言語学会
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者コーパス研究における標本数の問題2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2017
  • [Presentation] How learners’ L2 English Essays Are Edited2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      The Globalization and Localization in Computer-Assisted Language Learning (GLoCALL) Conference 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Frontier in Learner Corpus Studies: For Better Understanding of L2 Learners2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      英語コーパス学会第27回大会
  • [Presentation] L2学習者の「文体」―学習者コーパス分析からの知見―2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      日本文体論学会第112回大会
    • Invited
  • [Presentation] Evaluation of Learners’ L2 English Essays: Comparison of Three Approaches2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      International Conference on ESP, New Technologies and Digital Learning
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Quantitative Approach to Aspects of L2 English Use by Learners: A Study Based on Learner Corpora2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      The 2nd NTU-Kobe Joint Workshop on Data Science
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A Study on the Relationship between L2 Fluency and L2 Proficiency of Japanese Learners of English2017

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      Focus on Language 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] The ICNALE Website

    • URL

      http://language.sakura.ne.jp/icnale/

  • [Remarks] 神戸大学石川慎一郎研究室科研プロジェクト(基盤B)進捗報告

    • URL

      http://iskwshin.blogspot.jp/2017/05/201751-31_20.html

  • [Funded Workshop] Learner Corpus Studies in Asia and the World 20172017

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi