• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Expansion and effect inspection to the puberty of the preventive intervention system to the children with developmental with a disability.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17H02644
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

Tatsumoto Shin  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (50279965)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柳井 優子  国立研究開発法人国立がん研究センター, 中央病院, 心理療法士 (00727886)
前田 泰弘  長野県立大学, 健康発達学部, 教授 (10337206)
石田 康  宮崎大学, 医学部, 教授 (20212897)
湯田 拓史  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (20448161)
児玉 由紀  宮崎大学, 医学部, 教授 (30305081)
尾之上 高哉  宮崎大学, 教育学部, 准教授 (30631775)
金子 政時  宮崎大学, 医学部, 教授 (40264387)
布井 博幸  宮崎大学, 医学部, 研究員 (50218260)
鮫島 浩  宮崎大学, 医学部, 教授 (50274775)
境 泉洋  宮崎大学, 教育学部, 教授 (90399220)
大平 洋明  宮崎大学, 医学部, 助教 (10806269)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsペアレント・トレーニング / ティーチャー・トレーニング / 発達障害 / 周産期 / 思春期 / 児童期 / 乳幼児期 / 予防介入
Outline of Final Research Achievements

We made the parent training programs for infants, preschool children, and primary school children, and the system of teachers training for elementary school and the junior high school. In the process of those trials, work of the inspection was delayed by Cobit19. The parent training program for elementary school upper grades and the parent training program for the student of the junior high school as the program that I could try in remote setting. There is little number of the remote enforcement, but a hopeful result is obtained.

Free Research Field

臨床心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,乳幼児版から小学校低学年までの子どもを対象に展開されてきたペアレント・トレーニングプログラムを,思春期にまで拡大した。
今回の我々が経験したCovid19の流行下で,発達障害の診断を持つ子どもだけでなく,多くの子どもが大なり小なり影響を受けた。本研究は,主にペアレント・トレーニングやティーチャー・トレーニングによる介入で,子どもたちのダメージを軽減するレジリエンスの育成を試みた。このチャレンジは,後のより詳細な研究により成果が証明され更なる改良につながるだろう。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi