• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Viability of the mathematics teaching based on the paradigm of questioning the world in Japanese secondary school

Research Project

Project/Area Number 17H02694
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

宮川 健  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 濱中 裕明  兵庫教育大学, 連合学校教育学研究科, 教授 (20294267)
高橋 聡  椙山女学園大学, 教育学部, 准教授 (20613665)
袴田 綾斗  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 助教 (50824215)
大滝 孝治  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90750422)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords数学教育 / 探究型学習 / 課題研究
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,問いに対する答えを作り上げるために,インターネットなど利用できるものは何でも利用し必要な知識・技能は必要に応じて学ぶといった,研究者の活動をモデルとする開かれた前向きの数学の指導・学習 (SRPと呼ばれる) の実際と仕組みを明らかにすること,また,そうした指導・学習がわが国の中等学校段階においてどの程度実現可能であるのか,その実現のための条件とそれを妨げる制約を特定することを目的とする.
2020年度は,新型コロナウィルス感染症(以下,コロナ禍)の影響により研究計画の変更を余儀なくされた.本年度が最終年度ということもあり,国内外でのさまざまな成果発表を予定していたものの,必ずしも十分な形で発表ができなかった.本科研プロジェクトの成果をまとめて発表する場であった日本数学教育学会第8回春期研究大会は,論文を誌上発表するのみとなり(2020年6月開催),参加者とのコミュニケーションは皆無であった.2020年7月に中国・上海で開催される予定であった第14回数学教育世界会議(ICME-14)は2021年7月に延期され,予定していた複数の研究発表は2020年度中には行えなかった.一方,チュニジアで開催される予定であった大学の数学教育の国際会議 (INDRUM) は2020年9月にオンラインで開催され,そこでは成果発表をすることができた.また,その他にも研究成果はあげることができたが,コロナ禍の影響が大きく全体的には生産性がやや低かった.

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Implementing multidisciplinary study and research paths in Japanese lower secondary school teaching2020

    • Author(s)
      Kuzuoka Kenji, Miyakawa Takeshi
    • Journal Title

      Educacao Matematica Pesquisa

      Volume: 22 Pages: 173-188

    • DOI

      10.23925/1983-3156.2020v22i4p173-188

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] On study and research responsibilities: a case in Japanese upper secondary school2020

    • Author(s)
      Ryoto Hakamata, Koji Otaki
    • Journal Title

      Educacao Matematica Pesquisa

      Volume: 22 Pages: 622-629

    • DOI

      10.23925/1983-3156.2020v22i4p622-629

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Generating the raison d’_tre of logical concepts in mathematical activity at secondary school: Focusing on necessary/sufficient conditions2020

    • Author(s)
      Hiroaki Hamanaka, Koji Otaki
    • Journal Title

      Educacao Matematica Pesquisa

      Volume: 22 Pages: 438-453

    • DOI

      10.23925/1983-3156.2020v22i4p438-453

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 世界探究パラダイムに基づく数学的探究の様相―高等学校と大学におけるSRPの事例分析―2020

    • Author(s)
      袴田 綾斗, 高橋 聡, _中 裕明
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春季研究大会論文集

      Volume: - Pages: 29-36

  • [Journal Article] 世界探究パラダイムに基づく教科横断型探究活動の可能性―中等教育段階での授業実践を通して―2020

    • Author(s)
      根津雄一,葛岡賢二,宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春季研究大会論文集

      Volume: - Pages: 37-44

  • [Journal Article] 教授人間学理論における授業に関わる教師の実践的営みの特徴づけ2020

    • Author(s)
      宮川健・大滝孝治
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春季研究大会論文集

      Volume: - Pages: 45-52

  • [Journal Article] 探究型数学教育の教授生態学2020

    • Author(s)
      大滝孝治・袴田綾斗
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春季研究大会論文集

      Volume: - Pages: 53-60

  • [Journal Article] Introducing group theory with its raison d'etre for students2020

    • Author(s)
      Hiroaki Hamanaka, Koji Otaki, Ryoto Hakamata
    • Journal Title

      Proceedings of third conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics

      Volume: - Pages: 328-337

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] モンティ・ホール問題における仮説検定と背理法:「同様に確からしくない」ことを論証する2020

    • Author(s)
      大滝孝治・大谷洋貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第53回研究発表会
  • [Book] 「問題解決型授業に代わる新しい考え方としての「探究」」, 溝口達也(編) 『新しい算数教育の理論と実践』 (第3章第3節 pp. 56-63)2021

    • Author(s)
      宮川健
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
  • [Remarks] SRP科研(2017年度 - 2020年度)の記録

    • URL

      https://www.f.waseda.jp/tmiyakawa/2017-2020-srp.html

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi