• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Research on developing effective teaching methods and the pre-service and in-service training systems for resource room teachers who work with high-school students with stuttering

Research Project

Project/Area Number 17H02717
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

川合 紀宗  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20467757)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原 由紀  北里大学, 医療衛生学部, 准教授 (50276185)
小林 宏明  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)
酒井 奈緒美  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 研究所 感覚機能系障害研究部, 研究室長 (60415362)
宮本 昌子  筑波大学, 人間系, 教授 (70412327)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywords吃音 / 思春期 / 包括的評価 / 当事者の意識 / 支援内容
Outline of Annual Research Achievements

5月に1回、8月に1回、11月に1回の計3回、研究代表及び研究分担者がオンラインにて研究推進会議を行うことで、研究の全体的な流れや令和2年度の研究内容や作業についての確認を行うとともに、進捗状況の確認や次年度の作業に向けての準備事項の確認を行った。第1回は、研究の全般的な進め方や令和2年度に実施する内容の説明を行い、研究代表者と分担者間での研究の方針や内容を共通理解し、第2回は、令和2年度前半の研究の進捗状況を確認し合った。また、第3回は、これまでの研究成果の中間報告を実施するとともに、吃音の評価法及び臨床法に関する最新情報の収集や、米国の研究協力者とのオンラインミーティングを実施することで、思春期の子供や成人への吃音支援法に関する最新の知見を得るとともに、米国の研究者との情報交換や今後の研究の進め方についての打ち合わせを実施した。
これまで収集したデータを基に、日米双方の吃音実践の実態把握や内容の比較検討を行うとともに、令和元年度に引き続き、日米の吃音のある思春期の生徒や成人に対してインタビュー調査を行い、吃音に対する支援を受けた経験や支援内容、思春期における吃音に対する支援の必要性についての意見を聴取すると共に、吃音の問題を多面的・包括的に評価する尺度(OASES)を実施した。また、小学校ことばの教室担当者に対して実施した、卒業していく児童についての心配事や懸念についてのデータを分析した。さらに、これらのデータをもとに、思春期の生徒に対する支援プログラムの開発に着手した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルスの影響は大きく、データ収集に影響があったものの、必要なデータ収集を大方終え、文責の段階に入っている。また、吃音指導の専門性向上に向けた研修プログラムについても構築しつつあり、翌年度には完了の見込みであるため、この区分とした。

Strategy for Future Research Activity

引き続き当事者へのインタビュー調査結果について質的分析を行うとともに、OASESのデータ分析を継続する。この結果及び平成29~令和元年度の研究成果より、年齢に関わらず必要となる実践内容と思春期に特に必要となる実践内容をさらに整理し、これらを組み合わせて指導支援プログラムの開発を完了する。
試作版の開発に際しては、ウエイン州立大学のDerek Daniel氏やジョージワシントン大学のShelley B. Brundage氏、南フロリダ大学のMartine Vanryckeghem氏の助言を受ける。具体的には、これまで本研究で開発した吃音の多面的・包括的評価法の評価項目とこの試作版の指導支援項目とが合致しているかをチェックし、合致していない指導支援項目があれば、その指導支援項目の効果測定を可能とする評価項目を設定する。また、支援プログラムの開発を完了させ、効果の検証も実施する。また、昨年度中止になった吃音の国際会議においても成果を発表する予定である。

  • Research Products

    (20 results)

All 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 16 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] ジョージ・ワシントン大学/ウエイン州立大学/南フロリダ大学(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      ジョージ・ワシントン大学/ウエイン州立大学/南フロリダ大学
  • [Journal Article] 特別支援教育の視点を活用した幼児の言菓の指導の提案2021

    • Author(s)
      小林 宏明
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 13 Pages: 95-102

    • Open Access
  • [Journal Article] Public attitudes toward people who stutter in the workplace: A questionnaire survey of Japanese employees2021

    • Author(s)
      Iimura Daichi, Miyamoto Shoko
    • Journal Title

      Journal of Communication Disorders

      Volume: 89 Pages: 106072

    • DOI

      10.1016/j.jcomdis.2020.106072

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Questionnaire Survey About Support Requests From School-Age Children and Adolescents Who Stutter2021

    • Author(s)
      Iimura Daichi, Ishida Osamu, Takahashi Saburo, Yokoi Hideaki, Miyamoto Shoko
    • Journal Title

      Language, Speech, and Hearing Services in Schools

      Volume: 52 Pages: 717-727

    • DOI

      10.1044/2020_LSHSS-20-00069

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Government Primary School Teacher Training Needs for Inclusive Education in Bangladesh2020

    • Author(s)
      Mohammed Abu Bakor Siddik, Kawai Norimune
    • Journal Title

      International Journal of Whole Schooling

      Volume: 16 Pages: 35-69

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Identifying causes of lower secondary school dropout in Cambodia: a two-level hierarchical linear model2020

    • Author(s)
      Pov Sokunrith, Kawai Norimune, Murakami Rie
    • Journal Title

      International Journal of Inclusive Education

      Volume: 24 Pages: 1735542

    • DOI

      10.1080/13603116.2020.1735542

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 特別支援学校(病弱)高等部における発達障害のある生徒への進路指導の現状と課題 ―「準ずる教育課程」に沿って学ぶ生徒に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      河村 佐和子, 川合 紀宗
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 58 Pages: 85-95

    • DOI

      10.6033/tokkyou.58.85

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Secondary School Science Teachers’ Knowledge, Responses, and Abilities to Create Inclusive Science Practices in General Education Classrooms in Banjarnegara Regency, Indonesia2020

    • Author(s)
      Iva Nandya Atika, Kawai Norimune
    • Journal Title

      Journal of International Development and Cooperation

      Volume: 26 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 吃音のある子どもをもつ保護者の養育態度に関する研究 ―グループインタビュー法による養育過程の心情と,専門家の介入,親の会参加が及ぼす影響の質的分析―2020

    • Author(s)
      堅田 利明, 川合 紀宗
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 61 Pages: 140-157

    • DOI

      10.5112/jjlp.61.140

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inclusive Education for Foreign Students with Special Needs in Japan : An Approach by the Maximizing Potential in Japan International Academy2020

    • Author(s)
      Kawai Norimune, Matsumiya Nagako, Otani Midori, Kawatani Noriko, Ward William J.
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 91-98

    • DOI

      10.15027/49086

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Implementation of Inclusive Kindergartens in Indonesia: Benefits and Challenges2020

    • Author(s)
      Suhendri, Kawai Norimune, Ediyanto, Nurunnisa Rita, Maryanah Sri
    • Journal Title

      Proceedings of the 1st International Conference on Early Childhood Care Education and Parenting

      Volume: 1 Pages: 74-80

    • DOI

      10.2991/assehr.k.201205.089

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Identification Children With Special Needs in Inclusive Elementary School Yogyakarta2020

    • Author(s)
      Rofiah Nurul Hidayati, Kawai Norimune
    • Journal Title

      Proceedings of the 1st International Conference on Early Childhood Care Education and Parenting

      Volume: 1 Pages: 58-64

    • DOI

      10.2991/assehr.k.201205.086

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Faculty Members’ and Administrators’ Attitudes on Integrating Students with Intellectual Disability into Postsecondary Education2020

    • Author(s)
      Almutairi Areej, Kawai Norimune, Abeer Alharbi
    • Journal Title

      Exceptionality

      Volume: 29 Pages: 29-40

    • DOI

      10.1080/09362835.2020.1727330

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Pre-Service Teachers' Attitudes Towards Inclusive Education: An Empirical Study in Yogyakarta City, Indonesia2020

    • Author(s)
      Ediyanto, Restuti Maulida, Iva Nandya Atika, Kawai Norimune
    • Journal Title

      Discourse and Communication for Sustainable Education

      Volume: 11 Pages: 65-73

    • DOI

      10.2478/dcse-2020-0007

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 吃音のある学齢児の指導(訓練)・支援2020

    • Author(s)
      小林 宏明
    • Journal Title

      子どものこころと脳の発達

      Volume: 11 Pages: 48-54

    • DOI

      10.34572/jcbd.11.1_48

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparison of social anxiety between Japanese adults who stutter and non-stuttering controls2020

    • Author(s)
      Chua Shin Ying, Sakai Naomi, Lee Jaehoon, Harrison Elisabeth, Ping Tang Keng, Mori Koichi
    • Journal Title

      Journal of Fluency Disorders

      Volume: 65 Pages: 105767

    • DOI

      10.24467/onseikenkyu.25.0_1

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Disfluencies and Strategies Used by People Who Stutter During a Working Memory Task2020

    • Author(s)
      Arongna, Sakai Naomi, Yasu Keiich, Mori Koichi
    • Journal Title

      Journal of Speech, Language, and Hearing Research

      Volume: 63 Pages: 688-701

    • DOI

      10.1044/2019_JSLHR-19-00393

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Disfluent Speech and the Psychological Aspect among Bilingual PWS in Japanese2020

    • Author(s)
      Oe Takuya, Iimura Daichi, Sakai Naomi, Miyamoto Shoko
    • Organizer
      International Conference on Special Education In South East Asia Region 10th Series 2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Implementation of Special Education in the Society 5.02020

    • Author(s)
      Kawai Norimune
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Special Education and Social Inclusion
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 吃音や就労経験の有無による発話場面に対する不安の違いに関する研究―個人インタビュー調査に基づく検討―2020

    • Author(s)
      吉澤菜々美, 川合紀宗
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第8回大会

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi