2021 Fiscal Year Final Research Report
Investigation of the cortical representation, processing and integration of 3D objects
Project/Area Number |
17H04790
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Experimental psychology
|
Research Institution | National Institute of Information and Communications Technology |
Principal Investigator |
Ban Hiroshi 国立研究開発法人情報通信研究機構, 脳情報通信融合研究センター脳情報通信融合研究室, 主任研究員 (00467391)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | fMRI / 心理学 / 立体視 / 知覚 / 認知 / 奥行き知覚 / 物体知覚 / 3D |
Outline of Final Research Achievements |
This research project was conducted to elucidate how "3D(three-dimensional)" objects are represented, processed, and identified along the dorsal and ventral visual streams of the human brain. Although the COVID-19 pandemic since 2020 caused a big damage and forced us to change the proposed research plan, we were able to complete several fMRI experiments that were originally planned. In particular, the most significant achievement was the identification of the existence of human-specific 3D information processing cortical pathways through an interspecies comparative study of brain activity between monkeys and humans (in collaboration with KU Leuven (Belgium), University of Cambridge (UK), and others).
|
Free Research Field |
視覚心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
立体視の研究は長い歴史を持つが、両眼視差以外の手掛かり(運動や絵画的手掛かりなど)が脳のどこでどのように処理されるのかはあまり研究が進んでいなかった。また、立体視を成立させる種々の手掛かりが最終的にどのように1つの立体像へと統合されているのかも不明であった。本研究プロジェクトではこの疑問に対し、V3B/KO野と呼ばれる領野で両眼視差とそれ以外の手掛かりが「融合」されており、その領域はヒトで独自に進化したものであることを初めて突き止めた点で学術的意義が高い。ヒトに特有の3D情報処理の仕組みを利用することで、よりヒトに優しい3DテレビやVR装置がデザインできるかもしれない。
|