• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Support and acoustic analyses for mobile-app.-based stuttering treatment

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K01495
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Rehabilitation science/Welfare engineering
Research InstitutionKyoto University (2021)
Tokyo University of Technology (2017-2020)

Principal Investigator

Ochi Keiko  京都大学, 情報学研究科, 特定助教 (20623713)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小野 順貴  東京都立大学, システムデザイン研究科, 教授 (80334259)
宮本 昌子  筑波大学, 人間系, 教授 (70412327)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsリハビリテーション / 発話障害 / 吃音 / 音響分析
Outline of Final Research Achievements

Stuttering is one of the articulation disorders, core symptoms of which are repetition and prolongation of sounds and blockage. During the blockage, the patients have difficulty initiating their phonation. Based on the fluency shaping method as a treatment, we have developed a mobile app. that provides feedback as a sound velocity measurement system to assist in practice. In the stuttering treatment app., the users are required to control a character to walk as slow as the instructor character by speaking at a slow enough articulation rate. In addition, we have developed a novel method to automatically classify whether or not the user can successfully articulate with light contact. We utilized the delta features (the first derivative) of spectrum characteristics and achieved a high classification performance.

Free Research Field

音声信号処理

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

吃音は進展による発話の困難や二次障害により社会参加が阻害される場合もある。病態は解明されていないためそれに基づいた治療法はないが、言語訓練により軽快させることは可能である。しかし、吃音の有症率は1%である一方、本邦では成人の吃音の臨床を行う言語聴覚士や機関が限られている(坂田, 2012)ため、患者によっては言語訓練を受けるために遠方に通院する必要がある場合もあり、負担となる。そこで言語訓練で最も一般的に使われている流暢性形成法を自宅などで練習可能にするための音響分析による自動評価法とその携帯端末アプリを実現することは、当事者の社会参加を妨げる要因を減らすのに貢献すると考えられる。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi