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2022 Fiscal Year Final Research Report

Approaches to Urban Planning Driven by Cultural Consumption: The Roles and Significance of Enclaves in Global Cities

Research Project

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Project/Area Number 17K02144
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Tourism Studies
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

Enokido Keisuke  千葉商科大学, 政策情報学部, 教授 (60433091)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Keywordsグローバル都市 / 都市の変容 / 都市間競争 / 公共空間デザイン / 文化的消費 / 観光エンクレイブ / イベント都市 / モントリオール
Outline of Final Research Achievements

This study examines case studies from Tokyo and abroad to clarify key planning issues affecting the formation of urban tourism spaces that enable cultural consumption. Focusing on the concept of ‘enclave,' it explores the Quartier des Spectacles in Montréal as a cultural consumption enclave prototype. It argues that the careful redesign and management of public spaces and their international promotion are essential prerequisites for the successful development and function of tourism enclaves. This study further concludes that planners should pay serious attention to gentrification as a critical issue in the formation of such vibrant enclaves.

Free Research Field

都市計画、都市デザイン、アーバニズム、都市観光

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

都市と観光の関係は、観光学においても都市計画学においても探求が遅れているテーマであり、特に大都市中心部と観光の関係については学術的研究が極めて少ない。本研究は、グローバル都市として分類される大都市の中心部における文化的消費エンクレイブ形成に焦点をあてることで、観光と都市計画の学際的な研究が可能であることを示す。また、グローバル都市においては都市間競争が喫緊の政策課題として位置づけられているが、本研究は、文化的消費空間としての公共空間の形態デザインだけでなく、アートやエンターテインメント体験のマネジメントの重要性を示すことで、都市間競争の政策づくりに新たな知見を提供する。

URL: 

Published: 2024-01-30  

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