2021 Fiscal Year Final Research Report
Modernization and Secularization in F. Scott Fitzgerald's Novels
Project/Area Number |
17K02541
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Literature in English
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Sugino Kentaro 信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (40216320)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | フィッツジェラルド / 近代化 / カトリシズム / 世俗化 / アメリカン・ドリーム / 人権 / 近代オリンピック |
Outline of Final Research Achievements |
In 1920, at the end of his first novel This Side of Paradise, F. Scott Fitzgerald wrote, “all Gods dead, all wars fought, all faiths in man shaken (…) There was no God in his heart.” This Lost Generation manifesto lingers until his 1924 short story “Absolution,” a story about departure form Catholicism. However, in The Great Gatsby, written the following year, I found that the writer established what I call “modern belief”, an optimistic dedication to self, life and the world, which might have derived from modern enlightened thought and sentiment. This “modern belief”, however, disappears under the powers and influences of mass consumption and affluent milieu, in his next novel, Tender is the Night (1934).
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Free Research Field |
アメリカ文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
F・スコット・フィッツジェラルドと言えば、ジャズ・エイジの寵児などと呼ばれ1920年代から続く大衆消費社会を代表する作家と一般には思われているであろう。しかし、彼はカトリックの家庭で育ち、作品にはカトリシズムの棄教ならびにキリスト教の近代化ならびに世俗化が刻印されている。「失われた世代」の代表作である最初の長編小説『楽園のこちら側』(1920)から始めたフィッツジェラルドは、代表作『グレート・ギャツビー』ではモダンな信仰とでも呼ぶべきものが確立されるが、やがてそれも失われ完全に世俗化し喪失されてしまう。
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