2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on CLIL for exploring the interrelationships between deepening subject specific content and improving noticing language structures among adolescent learners
Project/Area Number |
17K03010
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Shitennoji University (2021-2023) Osaka Kyoiku University (2017-2020) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
種村 雅子 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (30263354)
宍戸 隆之 東北学院大学, 教養学部, 教授 (40331962)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | CLIL / クロスカリキュラム / Focus on Form / 用法基盤モデル(UBM) / 21世紀型スキル / フィンランドの教育 / 内容と言語 / スキャフォルディング |
Outline of Final Research Achievements |
The purposes of this research are: 1) to propose a CLIL pedagogy for teaching English at the elementary and junior high school levels, focusing on students recognizing sentence structure through listening and speaking; and 2) to clarify how learners can understand English sentence structure and apply it to various activities in CLIL. We achieved that the principal investigators engaged in academic exchanges with researchers from Finland, Italy, and other countries to explore the possibilities of CLIL classes in an EFL. In the classroom, we examined how learners' noticing of sentence structure and their improvisational use of language transform through an auditory grammaticality test, time-limited improvisational writing, and the analysis of learners' discourse. Additionally, the relationship between the usage-based model (UBM) and CLIL was explored with the international collaboration with Austrian researchers.
|
Free Research Field |
第2言語習得研究 用法基盤モデル CLIL クロスカリキュラム フィンランドのバイリンガル教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果としては、用法基盤モデル(UBM)を軸に、小中学校の英語教育と文法指導を関連付け、CLILの指導を行い、教科内容(理科・体育・SDGs等)の思考場面で創造的な英語使用を創り出し英語面での進捗効果を検証した。研究当初には内容の前に文法説明が重視される傾向があったが、2018~2020年頃の本研究結果は広く参照され、日本の思春期時期の学習者もひとまとまりの表現から文構造に気づき、教科内容を絡めることで思考が深まり、このプロセスは英語の運用面に転移可能であることが分かった。また、CLILを活用したフィンランド海外教育実習・国際学会開催を行い国内外で延べ400人の研究者らの参加を得た。
|