• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

On the Effects of Inflow of Immigrants on the Sustainability of Public Education System

Research Project

Project/Area Number 17K03757
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

田中 隆一  東京大学, 社会科学研究所, 教授 (00397704)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords公教育 / 政治経済モデル / 移民
Outline of Annual Research Achievements

令和元年度は本研究課題の最終年度にあたり、これまでの研究成果の取りまとめを中心に行なった。具体的には移民受け入れが公教育支出水準に与える効果を定量的に把握するために政治経済学モデルを用いて、いくつかのシナリオのもとでの分析を行った。それと並行して、一橋大学の増田一八講師に研究協力者としての参画のもと、移民に対する教育の義務化がもたらす影響を把握すべく、義務教育制度の変更の影響に関する実証分析も行った。
移民受け入れが公教育支出水準に与える効果分析においては、当初は移民受け入れによる所得分布の変化を内生化したモデルによるシミュレーションを計画してはいたが、分析の結果が内生化する定式化の選択に依存し、かつその影響は二次的な影響が追加されるにとどまるため、様々な所得分布の外生的変化を想定した各シナリオのもとでのシミュレーションを行った。その結果、移民受け入れによる児童一人当たりの公教育支出の変化は、移民子弟の数及び追加的教育コストと移民家計所得の平均および分散に大きく依存することが明らかになった。特に、2006年時点の労働力を2030年以降も維持するために移民を受け入れ、移民家計所得は平均所得より10%低く、教育コストが日本人に比べて10%高いという仮定のもとでは、一人当たり教育支出は2%から5%程度低くなることが予測値として得られた。
上記分析と並行して行なった義務教育制度の変更の影響に関する実証分析では、義務教育年数の延長は直接的な教育コストを引き上げるものの、長期的には所得上昇や健康増進による医療コストの減少といった正の効果が直接的な教育費用を相殺する可能性を示唆する分析結果を得ることができた。

  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] The Effect of School Operational Assistance Program on Investment in Education by Households: Evidence from Indonesia2019

    • Author(s)
      Nia Pramita Sari、Ryuichi Tanaka
    • Journal Title

      Economics and Finance in Indonesia

      Volume: 65(2) Pages: 149~168

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Evaluating remedial education in elementary schools: Administrative data from a municipality in Japan2019

    • Author(s)
      Bessho Shun-ichiro、Noguchi Haruko、Kawamura Akira、Tanaka Ryuichi、Ushijima Koichi
    • Journal Title

      Japan and the World Economy

      Volume: 50 Pages: 36~46

    • DOI

      https://doi.org/10.1016/j.japwor.2019.04.003

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の小学校別結果公表が児童の学力に与える影響について2019

    • Author(s)
      田中隆一、両角淳良
    • Journal Title

      フィナンシャルレビュー

      Volume: 141 Pages: 24~43

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新教育委員会制度がいじめの認知件数に与えた影響について:東京都の区市町村別データを用いた分析2019

    • Author(s)
      田中隆一、別所俊一郎、両角淳良
    • Journal Title

      フィナンシャルレビュー

      Volume: 141 Pages: 44~64

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 子どもについての行政データベースの構築2019

    • Author(s)
      別所俊一郎、野口晴子、田中隆一、牛島光一、川村顕
    • Journal Title

      フィナンシャルレビュー

      Volume: 141 Pages: 106~119

    • Open Access
  • [Journal Article] 就学援助と学力との関連性について:足立区におけるパネルデータ分析結果から2019

    • Author(s)
      野口晴子、別所俊一郎、牛島光一、川村顕、田中隆一
    • Journal Title

      フィナンシャルレビュー

      Volume: 141 Pages: 120~140

    • Open Access
  • [Journal Article] 区立小学校での補習の効果:足立区のケース2019

    • Author(s)
      別所俊一郎、田中隆一、牛島光一、川村顕、野口晴子
    • Journal Title

      フィナンシャルレビュー

      Volume: 141 Pages: 141~159

    • Open Access
  • [Presentation] Estimating Teacher Value-added in Public Primary Schools: Evidence from Administrative Panel Data2019

    • Author(s)
      Ryuichi Tanaka
    • Organizer
      Asian and Australasian Society of Labour Economics 2019 Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Do Teachers Matter for Academic Achievement of Students? Evidence from Administrative Panel Data2019

    • Author(s)
      Ryuichi Tanaka
    • Organizer
      The Trans Pacific Labor Seminar
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「教育政策におけるEBPM――データベースの構築によるエビデンスの蓄積と活用」『EBPMの経済学―エビデンスを重視した政策立案』2020

    • Author(s)
      田中隆一(分担執筆)大橋弘(編著)
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      978-4-13-040291-0
  • [Book] 「教育ー資源と成果の変容」『人工知能と経済』2019

    • Author(s)
      井上敦、田中隆一(分担執筆)山本勲(編著)
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      978-4-326-50462-6

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi