2019 Fiscal Year Final Research Report
Designing culture for creating value in the society
Project/Area Number |
17K03875
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 文化 / サービス科学 / エスノメソドロジー / 価値づけ / 工芸 |
Outline of Final Research Achievements |
Culture is now an important source of value. In addition to functionality, price, aesthetic, and ease of use, how individuals can express themselves needs to be taken into consideration. The PI has explored a new design methodology to this end based on his research on value co-creation in service, where individuals present and negotiate their own selves. This research sought to expand this ongoing research program by studying such services as sushi bars, cocktail bars and restaurants in France as well as crafts, where cultural value is transformed. This empirical research then led to the development of theory on design from the cultural perspective and the proposal of a new design methodology and a workshop to promote this methodology.
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Free Research Field |
経営学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は経営学における価値創造の根幹に切り込むものである。文化的な価値の重要性が高まる中で、経験的、理論的研究はまだほとんどない。本研究は、この分野でエスノメソドロジー・会話分析を利用した経験的分析の方法を確立し、Aランクの国際ジャーナルに採択された。また、国際共同研究のネットワークも拡大している(コペンハーゲンビジネススクール、バーゼル大学)。 この研究の成果を実務にも生かすため。文化を構築する価値創造の方法論を整理し、教科書を作成し、セミナーやメディアで情報発信している。同時に、具体的に方法論を展開するプログラムとして、実務家向けにアートシンキングワークショップをデザインした。
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