2023 Fiscal Year Final Research Report
A Qualitative Study of Teachers' Practical Expertise in Active Learning
Project/Area Number |
17K04147
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology
|
Research Institution | Hokkai-Gakuen University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平本 毅 京都府立大学, 文学部, 准教授 (30469184)
森 一平 帝京大学, 教育学部, 准教授 (90600867)
團 康晃 大阪経済大学, 人間科学部, 准教授 (90800962)
齊藤 和貴 京都女子大学, 発達教育学部, 准教授 (80911825)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 教師の職能 / 授業実践 / 授業分析 / アクティブ・ラーニング / エスノメソドロジー / 会話分析 / 相互行為 / 学習環境 |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzed (1) under what kind of learning environments students can demonstrate autonomy, and (2) through what kind of interactional resources students' interactions are facilitated and developed. Based on these findings, the study clarified (3) what kind of environment, support, and interventions teachers need to create for "active learning" to take place.
The results of this study were compiled not only in individual conference presentations and papers but also in a book titled "Seeing Learning: Analysis of Classroom Using Ethnomethodology/Conversation Analysis [Manabi o mitoru: esunomesodorojii/kaiwa bunseki ni yoru jugyoo no bunseki]," edited by Igarashi Motoko, Hiramoto Takeshi, Mori Ippei, Dan Yasuyuki, and Saito Kazutaka, and published by Shin-yo-sha.
|
Free Research Field |
教育社会学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、生徒の主体性がどのような学習環境のもとに発揮されるのか、生徒同士の対話がどのような相互行為上の資源に促され展開されていくのか、を分析しそれらの知見を踏まえ「アクティブ・ラーニング」が行われるにあたって教師がどのような環境を整え、支援や介入をする必要があるのかを明らかにした点である。 また、エスノメソドロジー・会話分析の手法を授業分析に用いる方法を示し、教師の授業改善に役立てることに貢献した点である。
|