2021 Fiscal Year Final Research Report
A Historical Reseach on School Hygiene in France
Project/Area Number |
17K04552
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Tottori University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 学校衛生 / 学校病 / 姿勢 / 疲労 / 知能検査 / 身体検査 / 衛生教育 / コロニー・ド・ヴァカンス |
Outline of Final Research Achievements |
The research has systematically analyzed French school hygiene books from Late 19th century to early 20th century. The main result of this study is to have clarified the characteristics of French school hygiene at this period. I investigated details of the risks that school facilities and school life would pose to children. Those risks were, for example, myopia, scoliosis, infections, fatigue, venereal diseases, etc. School hygienists insisted on intelligence tests, physical measurements, hygiene education, etc. as urging changes to the traditional way of school. And then, school doctor leadership established.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、学校衛生論の源流のひとつであるフランスの学校衛生論史における「衛生」概念の特質と影響力を、特に(1) 「不衛生」な環境の排除、 (2) 子どもの「身体管理」技法、 (3)「清潔」観の内面規範化、(4) 子どもの「生命」保護を目指した学校外の諸実践、との関連性に着目しつつ解明した。フランスの公教育が本格的に確立される特に1880年代以降の学校衛生論の展開に関する先行研究は手薄であったが、本研究はその具体的内容に迫っている。また、ポスト・コロナ時代の学校のあり方を考えるための基礎的知見としても本研究の成果は学術的意義や社会的意義があると考えられる。
|