• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development of stress coping skills based on mindfulness for career education of nursing students

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K12128
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionNagoya City University (2019-2022)
Nagano College of Nursing (2017-2018)

Principal Investigator

Ando Yukako  名古屋市立大学, 大学院看護学研究科, 教授 (50314745)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 敏生  愛知県立大学, 看護学部, 教授 (20251069)
山内 加奈子  福山市立大学, 教育学部, 講師 (20510283)
大原 良子  愛知県立大学, 看護学部, 教授 (40325163)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Keywords看護学生 / ストレス / マインドフルネス / SOC
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the effect of a mindfulness-based stress management program in nursing students. The program had significantly intervention effects on GHQ Score(p<0.01). And the mediating role of Sense of coherence on mindfulness and stress response was validated. Stress management education with mindfulness may improve mental health in nursing students.

Free Research Field

看護教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果を活用することによって,看護学生を対象とした効果的なストレスマネジメント教育の確立に寄与することが可能となる.看護学生は,実習に関するストレス反応が高いことが知られているが,看護学生のストレスマネジメント教育を確立できれば,学生時代のメンタルヘルスの悪化や,それを契機とする休学・退学の減少が期待できる.さらに,学生時代に効果的なストレス対処方略を身に付けることは,就業後のメンタルヘルス悪化防止にも繋がる可能性がある.

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi