2020 Fiscal Year Final Research Report
Thought of Tsutaeai-Hoiku
Project/Area Number |
17K18273
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
Childhood science (childhood environment science)
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Research Institution | Osaka Prefecture University (2018-2020) Kobe Shoin Women's University (2017) |
Principal Investigator |
Yoshida Naoya 大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 准教授 (70626647)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | ヴィゴツキー / ポルトマン / パヴロフ / マカレンコ |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on characteristics of curriculum plan in nursery schools suggested in Tsutaeai-Hoiku(1959-). This curriculum plan was constructed through impacts from results of the postwar study of education in Russia.
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Free Research Field |
教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、「伝えあい保育」の理論的側面に光を当てた。現在の保育学研究は、実践研究、特に実践の意味を解釈しようとする研究に過剰なウェイトがかかっている。しかしながら、実践への意味づけや評価は、理論や思想によってこそ可能になるということを自覚化しようとする研究は乏しい。保育学研究においては、研究者自身が抱く保育に関する規範や価値は、暗黙の内にとどめおかれ、それゆえに言語化されることがない。保育について語ること、考えることは、保育についての自らの価値観を産出・形成している理論や思想を包摂することで、初めて可能になるはずである。本研究は、そのための礎石の一つである。
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