• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Language Assessment and Program Evaluation Using Item Response Theory and Structure Equation Modeling

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18520422
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

SAIDA Chisato  Ibaraki University, 人文学部, 准教授 (50400594)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOBAYASHI Kunihiko  茨城大学, 人文学部, 準教授 (60310992)
NOGUCHI Hiroyuki  名古屋大学, 大学院・教育発達研究科, 教授 (60114815)
Project Period (FY) 2006 – 2009
Keywords英語教育 / 教育測定 / 教育評価 / 項目応答理論 / 構造方程式モデリング
Research Abstract

This research demonstrates that item response theory (IRT) and structural equation modeling (SEM) can be used as powerful tools for language assessment and program evaluation in English education. IRT-based large-scale English tests were used to measure changes in the English ability of high-school and university students. SEM approaches were adopted to evaluate effectiveness of language programs as well as to investigate factors affecting changes in English ability. The results indicated that revisions of Course of Study, as well as curriculum innovation in university English education affected English ability. Finally evaluation system of the language program was designed in terms of language assessment and program evaluation.

  • Research Products

    (15 results)

All 2010 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学英語教育における評価システムの構築-学力評価とプログラム評価の観点から-2010

    • Author(s)
      斉田智里, 他1名
    • Journal Title

      ARELE (全国英語教育学会誌) 21

      Pages: 241-250

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Latent Growth Curve Analysis of a Trend in IRT English Scores : An Introduction of LGM to Language Assessment Research2009

    • Author(s)
      Chisato SAIDA
    • Journal Title

      JACET Journal 49

      Pages: 15-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外部試験を活用した大学英語カリキュラム改革-大学入試センター試験、TOEIC、TOEFLと茨城大学共通テストとの関係-2009

    • Author(s)
      斉田智里, 小林邦彦, 野口裕之
    • Journal Title

      日本テスト学会誌 5

      Pages: 41-51

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学英語教育カリキュラム改革による授業評価と成績評価の改善報告-全学授業評価調査データ分析による改善効果の検証-2009

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      ARELE (全国英語教育学会誌) 20

      Pages: 271-280

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合英語における点検評価のあり方-学習状況調査に見る学習者の実態から-2009

    • Author(s)
      小林邦彦・斉田智里
    • Journal Title

      大学教育センター年報 12

  • [Journal Article] ヨーロッパ言語共通参照枠 (CEFR) による日本人大学生英語力診断の試み-英語教育達成目標へのCEFR適用可能性の一検討-2008

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      JACET Journal (大学英語教育学会誌) 47

      Pages: 127-140

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学入試センター試験リスニングテストの波及効果-茨城大学入学者の英語学習と大学英語カリキュラム改革への影響-2009

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      第48回大学英語教育学会全国大会要綱
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2009-09-05
  • [Presentation] 大学英語教育における評価デザインの構築-学力評価とプログラム評価の観点から-2009

    • Author(s)
      斉田智里・有田由紀子・小林邦彦
    • Organizer
      第35回全国英語教育学会鳥取研究大会発表予稿集
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-08
  • [Presentation] 学力を比較可能にできる項目応答理論 (IRT)、日本教育心理学会第50回総会自主シンポジウム「教育心理学研究の可能性を拓くツールとしての統計解析」2008

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
  • [Presentation] Cambridge Interchange Placement Tests の難易度比較2008

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
  • [Presentation] 語彙サイズテストの開発と大学英語教育プログラムの教育効果検証の試み-項目応答理論の大学英語教育への活用-2008

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      日本言語テスト学会 (JLTA) 第12回全国大会
    • Place of Presentation
      常磐大学
    • Year and Date
      2008-09-14
  • [Presentation] 品詞別に見た語彙の頻度順と困難度との関係2008

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      第47回大学英語教育学会全国大会要綱
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-09-12
  • [Presentation] 学生による授業評価と英語の成績との関係-英語教育カリキュラム改善の視点から-2007

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会大分研究大会発表予稿集II
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-05
  • [Presentation] DIALANGによる日本人大学1年生英語力のCEFRレベル2006

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      第45回JACET (大学英語教育学会)全国大会要綱
    • Place of Presentation
      関西外国語大学
    • Year and Date
      20060900
  • [Book] 項目応答理論を用いた事後的等化法による英語学力の経年変化に関する研究(名古屋大学大学院教育発達研究科提出博士論文)2010

    • Total Pages
      121

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi