2008 Fiscal Year Self-evaluation Report
Clarifying the Swedish Model of "Inclusive Education" after the 1990s to Today
Project/Area Number |
18530754
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
NIMONJI Masaaki Osaka Kyoiku University, 教育学部, 教授 (00030461)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2009
|
Keywords | インクル-シブ教育 / スウェ-デン / ノ-マライゼ-ション / 1990年代 |
Research Abstract |
日本においては、特別支援教育という理念のもとに特殊教育の再構築が進んでいる。国際的な文脈では「特別な教育ニ-ズ」に応じた教育がユネスコの主導によって進展している。こういった環境下に独自の発展をみせるスウェ-デンを捕らえ、インクル-シブ教育における「スウェ-デンモデル」の解明に取り組むという計画である。
|