• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

The Development of How Children Deal with Stranger Danger : A New Approach to Safety Education based on Development Psychology

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18730417
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionIbaraki Christian University

Principal Investigator

EJIRI Keiko  Ibaraki Christian University, 生活科学部, 准教授 (80320620)

Project Period (FY) 2006 – 2009
Keywords安全教育 / 防犯教育 / リスク / 危険認知 / 認知発達 / 幼児 / 児童
Research Abstract

This study explores the development of children's ability to deal with so-called stranger danger situations. Participants were 4- and 5-year-old preschoolers and 6- and 7-year-old schoolchildren (N=166). The results indicate that 4- and 5-year-old preschoolers are still vulnerable to the dangers posed by strangers, although some of them show wariness and understanding of the danger. Moreover, 6- and 7-year-old schoolchildren understand the potential dangers posed by strangers and know how to avoid them. These findings are discussed in relation with the prevention program for preschoolers and schoolchildren.

  • Research Products

    (7 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 幼児・児童における危険認知の発達:子どもの安全・防犯教育を考えるための発達心理学的アプローチ

    • Author(s)
      江尻桂子
    • Journal Title

      発達心理学研究 (印刷中)

  • [Presentation] 子どもの危険認知能力を保護者はどう認識しているか-保護者を対象としたアンケート調査から-2010

    • Author(s)
      江尻桂子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-28
  • [Presentation] 子どもの防犯に対する保護者の意識-幼児・学童の保護者を対象としたアンケート調査から-2009

    • Author(s)
      江尻桂子
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-23
  • [Presentation] 幼児・児童における危険状況の認知の発達(2)-いかなる状況で、子どもは既知・未知人物についていくのか-2008

    • Author(s)
      江尻桂子
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-21
  • [Book] 子どもの暮らしの安全・安心~命の教育へ第1巻, 「幼児は見知らぬ人からの誘いを断ることができるのか」「子どもはどのようにして命の大切さに気づくか」(江尻桂子)

    • Author(s)
      内田伸子・袖井孝子
    • Total Pages
      72-76,103-107
    • Publisher
      金子書房
  • [Book] 子どもの暮らしの安全・安心~命の教育へ第2巻, 「児童は見知らぬ人からの誘いを断ることができるのか」(江尻桂子)

    • Author(s)
      内田伸子・袖井孝子
    • Total Pages
      24-28
    • Publisher
      金子書房
  • [Remarks] 研究成果報告を掲載

    • URL

      http://www.icc.ac.jp/univ/fuku-ken/ejiri/index.html

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi