2021 Fiscal Year Final Research Report
A study on the evolution and deepening of the understanding of consumer behavior from discrete choice models with extremely many parameters
Project/Area Number |
18H00904
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Sato Tadahiko 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
領家 美奈 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (10303348)
石垣 司 東北大学, 経済学研究科, 准教授 (20469597)
伴 正隆 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50507754)
西尾 チヅル 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (80241769)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 超多数母数型統計モデル / ベイジアンモデリング / MCMC / マーケティング |
Outline of Final Research Achievements |
The main aim of this study is to systematically clarify the mechanism of discreet consumer choice behavior. Besides the above goal, the goal is also to elucidate other marketing phenomena through the extremely numerous parameter model. Our research group published 31 journal articles and 36 conference presentations during the research period.
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Free Research Field |
マーケティングサイエンス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で得られた成果は、(1)ビッグデータに対応した統計モデルの開発技法、(2)そのモデルの推定技法、(3)それら枠組みを用いた異質な消費者行動に関する知見、に類型化できる。(1)、(2)に関しては他の研究フィールドにおけるモデル化等に援用可能であり、その学術的価値は高いものと判断している。また、(3)に関しては、特に実務マーケティングの高度化に資する多数の知見が獲得できており、その意味で本研究の社会的意義も十分にあるものと考えている。
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