2021 Fiscal Year Final Research Report
Reevaluating Samuel Scheidt,"the father of German organ music" - an examination of his choral work.
Project/Area Number |
18K00242
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Rikkyo University (2019-2021) Tokyo Junshin University (2018) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | ザムエル・シャイト / ドイツ・ルター派 / 複合唱作品 / インタヴォリールング / 教会音楽 / ドレスラー |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the early choral works of Samuel Scheidt (1587-1654), who was known mostly as a giant of early German Baroque keyboard works. The following was done in order to reexamine him as a composer through this lens. (1) 14 pieces from ”Cantiones sacrae” (1620) - Creating a new edition, translation, analysis,and performance. (2) 2 pieces from “Concertus sacri” (1622) - Creating a new translation, analysis, and performance. (3) Comparative stylistic analysis against Gallus Dressler (1533-1580), a composer one generation earlier than Scheidt. Most of the above is available on video.
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Free Research Field |
演奏実践(鍵盤音楽)
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で取り上げたシャイトの初期声楽作品『カンツィオネス・サクレ』と『コンチェルトゥス・サクリ』は、これまで演奏機会が非常に稀であり、研究もなされてこなかった。専ら「鍵盤音楽の作曲家」として捉えられてきたシャイトが、声楽作品の分野でも優れた作品を残していることを楽曲分析、演奏実践の双方から実証できた。研究成果をレクチャーコンサートの動画配信という形で発信し、国内のみならずドイツをはじめ海外からもシャイトの音楽が評価された意義は大きい。国内でもシャイトに関心を持ち、演奏レパートリーに加えようとする動きが合唱関係者に見られることも本研究の目的の一端が達成できたと考える。
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