• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

A Study of the Usage Tendency of Negative Expressions in Japanese Based on a Survey of Actual Usage in Spoken Japanese

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K00630
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02070:Japanese linguistics-related
Research InstitutionKobe Gakuin University

Principal Investigator

NODA Harumi  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (60237849)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Keywords否定表現 / 話し言葉 / ではないか / のではないか / コーパス
Outline of Final Research Achievements

The actual usage of Japanese negative expressions in spoken Japanese was clarified based on a corpus survey. Basic negation accounted for about 67% of the total, followed by the "dewanaika" and "nodewanaika", and then the modality expressions. Both "dewanaika", which evokes or requests the listener's perception, and "nodewanaika", which expresses the speaker's expectation, are indirect, but at the same time, they are expressions that give a strong impression to the listener as "negation" or "question". Speakers take advantage of indirectness, but tend to soften their expressions by inverting and adding final particles. As for "wakeniwaikanai", I noted that in about half of the examples, the expression of reason followed. The study also revealed the reality of deviant expressions related to negation in J-pop lyrics.

Free Research Field

日本語学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

会話の場所や地域などが異なる複数のコーパスを使い、話し言葉における広義の否定表現の使用実態を明らかにすることができた。これは基本的データとして日本語教育などに活用できるものである。使用の多かった「ではないか」「のではないか」の調査、及び「わけにはいかない」の調査によって、否定表現について、どのような形の文で使われるのか、どのような文脈で使われるのかといった観点からの考察が重要であることを明らかにできた。また、Jポップを資料とした調査と考察から、否定に関わる逸脱表現の実態も明らかにできた。これらは、日本語における否定表現の研究の今後の発展につながるものである。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi