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2022 Fiscal Year Final Research Report

An anthropological study about themed urban spaces.

Research Project

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Project/Area Number 18K01203
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
Research InstitutionThe University of Nagano

Principal Investigator

Oda Tatsuya  長野県立大学, グローバルマネジメント学部, 准教授 (00431841)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Keywordsテーマのある空間 / 都市 / 食 / 市場 / 暗黙知
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to elucidate how various representations in the urban context emerge and become the themes, using "themed urban space" as a fundamental concept. Fieldwork was initially conducted in Portland, Oregon, USA, with a focus on food carts and food markets, and subsequently extended to Seattle, Washington, and Vancouver, Canada. However, due to the COVID-19 pandemic and the US Department of Justice designating Portland and Seattle as "areas tolerating violence and property destruction," the continued investigation in those locations was abandoned. Instead, on-site research regarding the nomenclature of shops, bars, and restaurants was carried out in Cordoba and San Sebastian, Spain.

Free Research Field

文化人類学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

調査資料を分析し、料理に使用される素材や食品の名称が固有の地域をイメージさせる作用に着目した。学術的に「テーマ」を概念化すると、マイケル・ポランニーの暗黙知理論における創発のモデルとして理解することができる。フードカートや市場、バルやレストランに人々が集うのは、必要な物品を入手する実利的な側面に加えて、非日常的な雰囲気を楽しむためでもある。そうした雰囲気は食料、メニュー、店舗の名称や形状などから創発されるが、この時にエスニシティは好意的な刺激となり、都市空間では「異文化というテーマ」として機能することが明らかになった。

URL: 

Published: 2024-01-30  

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