2021 Fiscal Year Final Research Report
Research and Development of Strategies to Activate "Period of Integrated Study" in School as a Team
Project/Area Number |
18K02551
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Kyoto Women's University (2019-2021) Niigata Seiryou University (2018) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 総合的な学習の時間 / 総合的な探究の時間 / 総合的学習 / チームとしての学校 / チーム学校 / 活性化 / 社会に開かれた教育課程 / カリキュラム・マネジメント |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to research and develop strategies and tactics that can be implemented generically in each school to revitalize the Period of Integrated Study and Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study ("Integrated") in "School as a Team". The results of the literature review, interviews, and questionnaires were analyzed and validated by the current principals and teachers. For principals, strategies for 4 elementary schools, 3 middle schools, and 4 high schools, and 31 tactics (including duplicates) belonging to each strategy were collected. For teachers in charge of promoting "Integrated," strategies for 2 elementary schools, 2 middle schools, and 2 high schools, and 23 tactics (including duplicates) belonging to each strategy were collected.
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Free Research Field |
教科教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2022年4月から全校種で完全実施された学習指導要領は、知識基盤社会を生き抜く資質・能力の育成、社会に開かれた教育課程、カリキュラム・マネジメントなどを旨としている。本研究が対象とした「総合」は、そのコアともいうべき領域であることから、従前にも増した活性化が望まれている。 本研究は、校長やミドルリーダー的な教員が自校の「総合」を活性化するために実施可能な汎用的な方策を具体的かつ実証的に明らかにした点において、学術的意義を有している。また、本研究が明らかにした方策を実施することで「総合」の活性化が見込まれる点において、社会的意義を有している。
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