2010 Fiscal Year Final Research Report
Studies of constructing symbiotic Japanese education and teacher development for business purposes
Project/Area Number |
19320075
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Ochanomizu University |
Principal Investigator |
OKAZAKI Hitomi Ochanomizu University, 大学院・人間文化創成科学研究科, 教授 (80223999)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
IKEDA Reiko 東京海洋大学, 海洋科学部, 教授 (70313393)
KONDOH Aya 政策研究大学院大学, 政策研究科, 准教授 (90377135)
TOKUNAGA Akane 神田外語大学, 留学生別科, 准教授 (10360091)
FURUICHI Yumiko 東京大学, 大学院・工学系研究科国際交流室, 特任講師 (60422341)
HARA Mizuho 上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (90452036)
KIM Hyogyung 政策研究大学院大学, 政策研究科, 准教授 (30467063)
IKEDA Hiroko 立教大学, ランゲージ・センター, 日本語担当教育講師 (80452035)
NONOGUCHI Chitose 東京国際大学, 言語コミュニケーション学部, 非常勤講師 (30361819)
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Research Collaborator |
CHINGPRASERTSUK Pacharee 前泰日経済技術振興協会付属語学学校
NEANCHAROENSUK Suneerat タマサート大学
河先 俊子 お茶の水女子大学, 大学院
劉 娜 お茶の水女子大学, 大学院
矢高 美智子 茨域大学
穆 紅 大連理工大学
尹 松 華東師範大学
馮 芳 浙江財経学院, 東方学院
易 暁莉 四川師範大学, 外国語学院
方 英愛 上海海洋大学
朱 桂栄 北京日本学研究センター
張 翌琳 東レ
三輪 充子 東京医科歯科大学
孫 愛維 開南大学
張 瑜珊 お茶の水女子大学, 大学院
唐澤 麻里 お茶の水女子大学
杉原 由美 桜美林大学
楊 晶 成蹊大学
金 志宣 梨花女子大学校
曹 英南 高麗大学校
朱 〓淑 光云大学校
尹 喜貞 慶熙サイバー大学校
陳 明涓 大同大学
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Project Period (FY) |
2007 – 2010
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Keywords | ビジネス・コミュニケーション / ビジネス日本語 / 企業内コミュニケーション / 共生 / 相互認識 / 海外日系企業 / 日本語教育 |
Research Abstract |
This study examined the differences in the perceptions regarding business communication between Japanese and foreigners working for Japanese companies in China, Korea, Taiwan, and Thailand. Surveys and interviews were given to reveal how they perceive intra-office communication. The results show that both Japanese and foreigners tend to ascribe communication breaks to each of them, who are believed to lack knowledge about cultural differences. This implies that the companies should provide multicultural people with opportunities for various dialogs, and that Japanese language education should focus on developing dialogic competence with which workers could integrate their differences into themselves on their own terms.
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Research Products
(18 results)