2009 Fiscal Year Final Research Report
The Development of Model Learning Guidance based on "Key Competency"
Project/Area Number |
19330208
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
SHIMODA Yoshiyuki National Institute for Educational Policy Research, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (70196559)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
IWATA Syuuichi 東京大学, 新領域創成科学研究科 (50124665)
SHIKATA Yoshihiro 名古屋大学, 大学院・多元数理研究科, 名誉教授 (50028114)
SAKAKIBARA Kazushi 信州大学, 教育学部, 教授 (90273060)
YAMAZAKI Yoshio 千葉大学, 教育学部, 教授 (10210402)
|
Research Collaborator |
HASEGAWA Sakae 筑波大学, 名誉教授
YOSHIDA Takeo 筑波大学, 教授
KUROSAWA Hiroshi 聖学院大学, 講師
NAGAHUSA Noriyuki 東京文化短期大学, 准教授
AKAIKE Miki 日本新聞教育文化財団, NIEコーディネーター
AOKI Teruaki 元茅ヶ崎市教育委員会, 教育委員
KISHI Masahiro 藤岡市立東中学校, 校長
NAKAMURA Kouichi 東松山市立松山第一小学校, 校長
OKAZIMA Nobuyuki 羽生市立岩瀬小学校, 教頭
KUMAKI Tooru 魚沼市立東湯之谷小学校, 教頭他
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Keywords | キー・コンピテンシー / 知識基盤社会 / 熟考・評価 / 表現力 / コミュニケーション力 / 状況・文脈 / 活用 |
Research Abstract |
I developed the framework of the teaching guidance to improve the abilities of critical thinking, judgment and expressiveness to enhance Key Competencies that is necessary ability to survive in knowledge-based-on society. Based on the framework, I developed the teaching materials and practiced lessons at elementary schools and junior high schools. As the result, I confirmed the effectiveness of the framework of the educational guidance.
|
Research Products
(26 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Remarks] 下田好行(研究代表)平成19年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果中間報告書『「キー・コンピテンシー」に基づく学習指導法のモデル開発に関する研究』2008年、全292頁、国立教育政策研究所のホームページで研究成果を公開予定
-
[Remarks] 下田好行(研究代表)平成20年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果中間報告書(第2次)『「キー・コンピテンシー」に基づく学習指導法のモデル開発に関する研究-「言語活動の充実」と思考力・判断力・表現力の育成を中心として-』2009年、全376頁、国立教育政策研究所のホームページで研究成果を公開予定
-
[Remarks] 下田好行(研究代表)平成20年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果最終報告書『「キー・コンピテンシー」に基づく学習指導法のモデル開発に関する研究-思考力・判断力・表現力の育成と「言語活動の充実」を図る学習のあり方-』2010年、全671頁、国立教育政策研究所のホームページで研究成果を公開予定