• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

A Study of Proportional Reasoning Instruction on Mathematics for Elementary School

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19500719
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

TABATA Teruhiko  Miyagi University of Education, 教育学部, 教授 (80344745)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOROZU Shinsuke  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (40019849)
YAMADA Haruki  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (00092578)
FUGII Toshiakira  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60199289)
NAKAMURA Takashi  山梨大学, 教育人間科学部, 教授 (70303394)
NAKANO Hiroshi  弘前大学, 教育学, 准教授 (30400120)
Research Collaborator TAKAHASHI Taero  東京学芸大学附属小金井小学校
ICHIKAWA Takro  ふじみ野市立西原小学校
HAYAKAYA Ken  甲府市立石田小学校
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords比例的推論 / 教授実験 / カリキュラム
Research Abstract

(1) A study meeting was held regularly by mathematicians, researchers of mathematics education, and incumbent teachers of mathematics for elementary schools, in which an instruction experiment program for proportional reasoning was constructed.
(2) Based on this program, an instruction experiment was carried out continuously for three years at two elementary schools.
The two results of the instruction experiments are as follows.
In the instruction experiment of Kei Ichikawa, a transitional change from an addition strategy to a multiple strategy was observed of third and fourth graders as their proportional reasoning developed.
In the instruction experiment of Takeo Takahashi, it became clear that number line is effective in helping the development of the proportional reasoning of fourth and fifth graders.

  • Research Products

    (6 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 割合の意味指導における比例関係の顕在化に関する授業の考察-「同じ割合」をつくる活動を通して-2009

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Journal Title

      第42回数学教育論文発表会論文集, 日本数学教育学会

      Pages: 217-222

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 整数の乗法における比例関係の顕在化に関する授業の考察-1あたり量を示さない問題を数直線を書く活動を通して-2008

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Journal Title

      第41回数学教育論文発表会論文集, 日本数学教育学会

      Pages: 339-344

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 整数の乗法における比例関係の顕在化に関する一考察-割合 (比) の三用法の類型と1あたり量を示さない問題の分析を中心として-2007

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Journal Title

      第40回数学教育論文発表会論文集, 日本数学教育学会

      Pages: 325-330

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 割合の意味指導における比例関係の顕在化に関する授業の考察-「同じ割合」をつくる活動を通して-2009

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Organizer
      日本数学教育学会主催, 第42回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-11-07
  • [Presentation] 整数の乗法における比例関係の顕在化に関する授業の考察-1あたり量を示さない問題を数直線を書く活動を通して-2008

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Organizer
      日本数学教育学会主催, 第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
  • [Presentation] 整数の乗法における比例関係の顕在化に関する一考察-割合 (比) の三用法の類型と1あたり量を示さない問題の分析を中心として-2007

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Organizer
      日本数学教育学会主催, 第40回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2007-11-03

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi