2008 Fiscal Year Final Research Report
An attempt to develop activity modules which aims at construction of elementary and junior high school science curriculum with investigatory view and ecological view
Project/Area Number |
19500740
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
HIROKI Masanori Kyoto University of Education, 教育学部, 教授 (30115977)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OKAMOTO Masashi 京都教育大学, 教育学部, 教授 (70149558)
MURAKAMI Tadayuki 京都教育大学, 教育学部, 教授 (20314297)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 理科 / カリキュラム / 教材 / 探究学習 / 環境学習 |
Research Abstract |
探究学習の観点と環境学習の観点から、小中学生の理科学習に重要と考えられる活動を、国内外から発掘・収集するとともに独自にも開発し、各活動をモジュールの形に整えた。それらモジュール群全体を系統的に整理する諸視点を探すと共に、それら視点間の関係を検討した。以上を踏まえ、探究学習の観点と環境学習の観点を2本の柱とした、新しい理科カリキュラムの骨組み案を試作した。
|
Research Products
(41 results)